Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jää müüb kui soe sai
"Ega näiteks solaariumide puhul keegi Saksamaal algul ka ei uskunud, et kunstliku päikesega raha võib teenida," ütlevad külmutatud vee müüjad isa ja poeg Reinhard (62) ja Carsten (35) Schweitzerid. Nii ka nende puhul. Kui isa ja poeg rääkisid oma plaanist hakata jääd tootma, vangutasid tuttavad kahtlevalt päid. Eks võib ju igaüks ka ise koduses külmkapis jääkuubikuid teha? Kaugel sellest, kinnitavad isa ja poeg nüüd, kuus aastat hiljem, ajalehele Süddeutsche Zeitung. Esiteks võtab see tunde, kuni vesi on külmunud. Teiseks ei suuda keegi ise teha nii palju jääkuubikuid, kui näiteks ühe peo jaoks korraga vaja on. Ja kolmandaks - millised need isetehtud kuubikud välja näevad? Tuhmid, täis õhumulle ja lubjasetteid.
Täiuslik jääkuubik on nähtamatu, on valgustanud jäätootja Carsten Schweitzer ajalehte Financial Times Deutschland: "See peab olema nii selge, et seda klaasis vaevu näha on." Et selliseid jääkuubikuid saada, peab vesi külmutamise ajal voolama. Kvaliteetjääkuubikud, millel on spetsiaalselt kõvastatud pind, et nad üksteise külge kinni ei jääks, on kõrgtehnoloogiline toodang, mida kodus külmkapis teha pole võimalik.
Praeguseks on Crio Ice olnud turul viis aastat ja kogemus näitab, et jääkuubikud lähevad müügiks kui soojad saiad. Icefrocksi konnapildiga (konn on Crio Ice'i kaubamärk) jääkotid on saadaval 6000 müügipunktis üle Saksamaa - kaks kolmandikku neist tanklates, ülejäänud joogi- ja supermarketites. Külmikud saavad müüjad tasuta, sõltuvalt suurusest mahutavad need 80 kuni 200 jääkotti kuubikutes või purustatud jääna. Ühe kahekilose koti eest tuleb välja käia 2,99 eurot, 1 euro sellest läheb müüjale.
Selle aasta lõpuks loodetakse jõuda 5 miljoni eurose käibeni, mis esimest korda tähendaks ka seda, et lõpuks hakkavad investeeringud end ära tasuma. Eesmärk on turult välja tõrjuda piirkondlikud jäätootjad ja saada Saksa suurimaks jääkuubikute müüjaks. 13 miljonit eurot on pandud tootmisse ja logistikasse, külmhoonetesse Hamburgis, Berliinis, Münchenis ja Kölnis, nagu ka 35 veoautost koosnevasse autoparki, mis teenindab jaemüüjaid. Ja muidugi tootmishalli Pforzheimi lähistel asuvas Birkenfeldis, kus jäätootmisega on ametis 60 töötajat.
Eriti uhked on Schweitzerid oma uusima tehnoloogiaga varustatud tootmisliini üle - külmajuhtmele, kust rangeid hügieenireegleid järgides juhitakse läbi kohalik allikavesi, valatakse see vaskvormidesse ning töödeldakse sügavkülmaga. Seejärel käib kuubikutest üle kuum õhk, et kuubikud vormist välja tuleksid ja hiljem üksteise külge ei kleepuks. 70 tonni jääd päevas tuleb liinilt.
Külmatootmise ja logistikaga olid mehed kokku puutunud varemgi. Isa Reinhardile kuulus varem edukas meditsiinifirma Crio Medizintechnik, mis tootis reumahaigetele külmakambreid ja koduseid hapnikuaparaate. Poeg Carsten on õppinud ülikoolis majandust. Aastal 2004 otsustati meditsiinifirma maha müüa, praegu ollakse meditsiini juures tagasi - jääkuubikuid kasutavad tippsportlased keha vastupidavusvõime tõstmiseks.
Autor: Katri Soe-Surén