Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
SAS võib saada Lufthansa tiiva alla
Kauplemine aktsiaga peatati, kuni SAS pani kokku kõnelusi kinnitava pressiteate. See kinnitas, et firma otsib "strukturaalseid lahendusi", kuid esialgu ei enamat.
SASi aktsia lõpetas päeva enam kui 18% plussis tasemel 56,75 Rootsi krooni. See oli suurim hüpe 1996. aastast, mil firma börsil noteeriti.
Rootsi meedias spekuleeriti juba võimaliku pakkumishinnaga 75 Rootsi krooni aktsiast, mis teeks kogu firma väärtuseks 12 miljardit Rootsi krooni.
"Ma arvan, et ostja peab maksma kopsakat ülekurssi, et pehmendada firma riiklikke suuromanikke," kommenteeris väljaandele E24 Glitniri panga analüütik Mats Hyttinge, kelle hinnangul oleks ülevõtupakkumine Lufthansalt SASile "hea lahendus".
Riiklikud suuromanikud on Norra, Taani ja Rootsi riik, kellele kolme peale kuulub 50% SASi aktsiatest. Vaid Rootsi parempoolne valitsus on selgelt välja öelnud, et tahab oma osaluse ära müüa. Norra valitsus on pigem ise ostuhuviline. Takistuseks võivad saada ka SASi tugevad ametiühingud.
Saksa Lufthansat, mis on Euroopa suuruselt teine lennufirma, on juba aastaid SASile sobivaks kosilaseks pakutud. Firmad on pikalt teinud koostööd lennufirmade alliansis Star Alliance, kus oleks kokkuhoiukohti veelgi, ning on mõlemad omanikud Briti lennufirmas BMI. Liitumisvõimalusi on kombatud, kuid seni tulemusteta.
Lufthansa, mis on reisijate arvult SASist kaks korda suurem ning kasumis, ei varja, et näeb lennunduse praeguses kriisis soodsaid laienemisvõimalusi. Kolm aastat tagasi võttis Lufthansa üle raskustes Swissairi, nüüd on sihikul Austria valitsuse osalus lennukompaniis Austrian Airlines ning Brussels Airlines, huvi on tuntud Itaalia Alitalia ja Poola LOTi vastu.
SASi ülevõtt tugevdaks Lufthansa positsiooni Euroopas. Ja ajahetk on soodne - läinud aasta haripunktist oli SASi aktsia enne reedest rallit langenud pea 70%.
SAS saaks aga Lufthansa näol tugeva omaniku, kes suudab läbi suruda vajalikud reformid, mida poliitiline sekkumine on takerdanud. Kalli kütuse ja karmi hinnakonkurentsi kõrval on SASi peavalu töötajate kõrged palgad ja madal efektiivsus.
Selle aasta esimesel poolel saadi 1,5 miljardit Rootsi krooni kahjumit. Pärast suurõnnetust tütarfirma Spanairi lennukiga võib SASi kahjum kasvada enam kui 2 miljardile Rootsi kroonile.
Reedese avaldusega tunnistas SAS, et ei ürita enam tingimata omal käel jätkata.