Plaanid aitab ellu viia eksport

Ain Alvela 18. september 2008, 00:00

Üldistavalt võib öelda, et viimase aastaga on käivet suutnud kasvatada vaid toodangu ekspordile orienteeritud ettevõtted, samuti toidutööstused, kes müüvad küll valdavalt siseturule, ent kelle müügitulu on omajagu aidanud tõsta toidukraami hinnatõus.

Kurvalt lõppes OÜ Soya Foods Balticu 2005. aastal suurepäraselt alanud tähelend. Veel mullu sügisel toiduliidult kaks parima toiduaine hõbemärki ja Kaalujälgijate tunnustuse saanud ettevõte pani kuu aega tagasi oma Järvamaal asuva tehase kinni.

"Turu areng oli plaanitust aeglasem ning eraldiseisva väikeettevõttena polnud võimalik jätkata," nentis firma juhatuse liige Neeme Rõõs toona. "Peame läbirääkimisi toidukontsernidega, et sojapiimatoodete tootmine aasta lõpuks taastuks. On tõsiseid ostuhuvilisi."

Eesti-siseselt on tööstustoodangut järjest keerulisem müüa, turg on kahanev peaasjalikult kesise nõudluse ja mõnede toodete puhul ka inimeste ostujõu alanemise tõttu.

"Eesti-sisene müük on langev ja eelmise aasta tulemusele jääb see alla, objektide hulk kulgeb siin selgelt langevas mahus," möönis tõstuste tootmisega tegeleva OÜ Kinema tegevjuht Andrus Allikoja. "Meie müügitulu kasvab hoolduse ja ekspordi arvel."

Allikoja näeb tuleva aasta jaanuarist kuni maini eriti rasket aega pelgalt Eesti ja Läti turule keskendunud firmadele.

Saematerjali töötleva OÜ TreTimberi tegevjuht Tarmo Tamm märkis, et nõudlust jagub vaid mõnes firmale sobivates segmentides, mida on küll keerukas leida, aga mis on tulusad.

Puhastusvahendite tootja AS Estko on kasvus küll plussis, kuid oodatust 15 protsenti väiksemas mahus. Ettevõtte tegevjuht Hainer Õunapuu on seda meelt, et kulude karmi vähendamise asemel tuleb leida võimalusi tulude suurendamiseks. "Eesmärk on leida uued turud väljaspool Eestit ja võimalused olemasoleva ekspordi suurendamiseks," ütles ta.

Liigset optimismi aastatagustes prognoosides tunnistas plastitootja Estiko-Plastar tegevjuht Triin Kaasik. "Prognoosisime kasvu nii kodu- kui ka välisturgudel, paraku on koduturg kahanenud," selgitas ta. "See on mõistetav - kui teiste sektorite tootmismahud vähenevad, väheneb ka nende pakendivajadus."

Aasta lõpuks loodab Kaasik küll mullusest 5 protsenti suuremat käivet, kuid seda vaid ekspordi toel. Et raske aeg üle elada, vähendas firma töötajate arvu 25 inimese võrra ja korraldas ümber müügiosakonna töö, keskendudes jõuliselt välisturgudele müümisele.

Põhiliselt piiri taha minevat saunapuitu valmistav OÜ Brenstol esindab näidet edukast niššitootjast, kes on leidnud oma raja, mida nüüd üha tugevamalt sisse tallatakse. Tegevjuht Urmo Ilves kinnitab, et kasv on stabiilselt 10-15 protsenti.

"Pisut annab tunda üldine ehitusturu madalseis, vastasel juhul oleks meie kasv olnud kõigis tootegruppides suurem," ütles Ilves.

Tekstiilifirma Wendre suudab täita umbes kolmandiku planeeritud käibekasvust. Ettevõtte juhatuse esimehe Vahur Roosaare sõnul tingib oodatust väiksema kasvu maailmamajanduse raske aeg, mis kajastub tarbijate käitumises. "Mitme meie kliendi müügikasvu ootused pole realiseerunud ja seetõttu on ka kasvunumbrid oodatust mõnevõrra väiksemad," tõdes Roosaar.

Metallmööblit tootev AS Kitman on üks väheseid ettevõtteid, kes mullu prognoositud müügimahu suurenemise aasta lõpuks ka täis saab.

"Pidevad investeeringud, tegevusala laiendamine, uued ärisuunad ning eksport on aidanud majanduse tsüklilisuse vastu seista," ütles ettevõtte juht Ilo Rannu. "Maailma majanduse jahtumine pole veel kätte jõudnud, näeme alles kohaliku tähtsusega agooniat. Eksportturgude langus seisab alles ees."

ASi Rootsi Mööbel juhataja Andres Soosaare hinnangul puhastab raske aeg turgu. "Selekteeritakse ettevõtted, kes jäävad turule ja kel tuleb pillid kotti panna," arvas ta. "Et tulu ei väheneks, tuleb agressiivse müügitööga minna konkurentide mängumaale ja nad kotti pista. Seda on muidugi kerge öelda, aga raske teha."

Elmar Rusing, ASi Balsnack International Holding tegevjuht
Toodangu mahu oleme säilitanud suurendades eksporti.

Suupistete turul on vähenenud eksklusiivsete toodete osakaal. Jahe suvi pidurdas käibekasvu ja inflatsioon avaldab mõju tarbijakäitumisele.

Priit Tamm, ASi Mistra-Autex tegevjuht
Tootmismaht jääb eelmise aasta tasemele. Uute projektide alustamisega Range Roverile ja Volvole suurenes esimese poolaasta tootmismaht ligi 10%. Aasta teine pool jääb eelmise aasta teisele poolele alla. Et 2008. aastal mahtu suurendada, peab aktiivselt leidma uusi projekte.

Arvo Suppi, ASi Reiden Potsepa nõukogu liige
Prognoose tegime liialt optimistlikult, tegelik tagasiminek on veidi üle 50%. Aasta lõpuks langustrend süveneb ning maht väheneb võrreldes 2007. aastaga 55-60%. Liiva ja kruusa müük on tugevas languses. Ehitusobjekte jääb vähemaks, elamuarendused seisavad.

Jüri Truus, ASi Ikodor tegevjuht
Aasta tagasi olime sinisilmsed, turg hakkas kukkuma 2007. aasta septembris ja kukub siiamaani, tõus võib alata aastal 2010.

Konkurents on tihedam, hind surutakse ilmselt kümne aasta tagusesse aega. Augusti lõpu seisuga on meie müügitulu langus võrreldes mullusega 35%. Raskel ajal tuleb aga areneda. Ehitame praegu uut segusõlme. Turu tõusuks on vaja valmis olla.

Ott Licht, ASi Viru Õlu juhatuse liige
Prognoosid olid optimistlikumad, kuid müügipiirangud, aktsiisi tõstmine ja halb suvi on müüki alla kiskunud.

Usume, et püsime siiski plaanitu tasemel. Oleme sõlminud mõned pikaajalised lepingud, mis aitavad siluda üldist langust. Võib oletada kuni viieprotsendilist turu langemist.

Erlend Tammenurm, AS Rapla Plast juhataja
Prognoositud käibekasvust saame aasta lõpuks kätte ehk natuke üle poole. Plastikkilest kontoritoodete turg on aeglaselt tõusnud, toodang meditsiinisektorile, aga langeb pidevalt. Tootmist on viimastel aastatel mõjutanud keskkonnaalased piirangud Euroopa turgudel, mis kitsendavad PVC-kilest toodangu turustamist.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:44
Otsi:

Ava täpsem otsing