Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pikaajaline leping päästab hea hinna
Teenuse ostja jaoks soodsad hinnad on toonud turule väga suur transporditeenuse ülepakkumine. Ja kuigi transpordifirmad ägavad kallinenud kütusehindade all ja autojuhid on kurnanud neid üha kasvavate palganõudmistega, ei luba turul valitsev veovõimsuste ülejääk neil veohindasid tõsta.
ASi Schenker juhatuse liige Meelis Arumeel hoiatab, et pikaajalise lepinguta autovedajate kasutamisel on tõenäoline ootamatu kiire hinnatõus. "Vedajate kasumlikkus praeguste hindadega on madal ja vedajad vähendavad veovõimsust nii kiiresti, et varsti enam pole seniste hindadega teenuste pakkujaid," väidab Arumeel. Vanade hindadega saab Arumeeli sõnul tööd jätkata vaid vedude efektiivsuse olulise tõstmisega. See aga oleneb peamiselt logistikateenuse tellijast, kes saab töö parema korraldamisega vähendada veokite seisuaega laadimisel.
Sama kinnitab ka OÜ Joss Service juhatuse liige Riho Laiksoo. Ta manitseb logistikaeelarve koostajaid arvestama võimaliku hinnatõusuga, sest kütuse hinnad on ettearvamatud ja raske olukord majanduses võib vähendada teenuste pakkujate arvu. Pakkujate vähenedes saavad aga vedajad hakata küsima transpordi eest õiglast hinda.
Meretransporti kasutavatele ettevõtetele on aga teenusepakkujatel rõõmsam sõnum. ASi CF&S Estonia juhatuse liikme Ants Ratase sõnul prognoosivad laevandusanalüütikud, et ookeanilaevade prahirahad langevad. Põhjus on majanduse jahenemine maailmas ja sellest tingitud nõudluse vähenemine konteinervedudes. Samuti lisandub turule palju uusi konteinerlaevu, mis suureneva konkurentsi tõttu vähendab mereveohindasid. Tugeva euro püsimine dollari suhtes raskendab Euroopa Liidu firmade toodete eksporti ja soodustab importi kolmandatest riikidest. See aga viib ookeani konteinerveod veelgi enam tasakaalust välja, st soodustab impordi prahirahade kasvu ja ekspordi prahirahade langust.
Ekspordi prahirahade langus ja kõrged kütusehinnad on viinud selleni, et laevafirmad peavad väiksemaks kuluks kiiret tühjade konteinerite tagasivedu Kaug-Itta kui omahinnast odavama prahirahaga ELi eksportkaupade vedu.
Kaupade transpordi korraldamise efektiivsust rõhutavad ka autovedajad. Teenuse tarbijatele pannkase südamele, et kui järgmine aasta vähegi samasuguste hindadega transporti soovitakse, siis peab paranema logistika korraldamise sujuvus, et väheneks veokite seisuaeg. See tähendab, et kauba saatmise ja vastuvõtu ajaks peavad kauba dokumendid olema juba korras, et väheneks nende käsitlemisaeg ega tekiks veoautole tühja seisuaega.
ASi Servekti juhataja Peep Pesur soovitab kaaluda ka võimalusi lubada mõnevõrra pikemat tarneaega, millega on kliendil võimalik saavutada paremaid transporditeenuse hindasid.