Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kes jääb Balti ehitusturul peale?

    Eile vastas aripaev.ee lugejate küsimustele Merko Ehituse juhatuse esimees Tiit Roben.
    Mis juhtub järgmisel aastal ehitusturul? Palju ehitusettevõtteid kaob Eesti turult?
    Märksõnaks on konsolideerumine. Tugevamad saavad tugevamaks ja paljud peavad turult lahkuma. Tellijad peavad olema väga tähelepanelikud, et turu korrastumine ei toimuks nende arvel. Kui eeldada, et praegu on registris tuhandeid ettevõtteid, siis kaob sadu.
    Konsulideerumist TOP 10 seas omavahel ehk ei tule. Välisfirmadel on oma strateegia ja nad ei erutu keskkonnas toimuvate muudatuste peale nii palju kui kohalikud. Kohalikel on jälle egod, mis ei luba selgasid kokku panna. Üldiselt koputab aga ühinemiste ja ülevõtmiste laine uksele.
    Me kaalume ülevõtmise võimalusi seal, kus on häid töötajaid ja varade kvaliteet meile huvitav. Midagi välistada ei saa. Merko Ehituse ülevõtja saaks tulla vaid väljastpoolt Balti riike, meie majandusruumis ühelgi konkurendil sellist jõudu ei ole.
    Kui suur on vastavalt Eesti Ehituse ja Merko Ehituse turuosa?
    Kui vaadata turuosasid, siis lihtne järeldus on, et ehitusturg on lõpuni välja kujunemata. Merko Ehitus, olles Balti riikide suurim ehitusfirma, omab turust umbes 4%, teistel on see veel väiksem. Kui võrrelda ehitust panganduse, jaekaubanduse, telekommunikatsiooni või muu mahuäriga, siis näeme, et konsolideerumine on alles ees.
    Keda peate praegu Eesti ehitusturul oma peamisteks konkurentideks?
    Ehitajate seas on juba aastaid väljakujunenud 7-8 ettevõttest koosnev juhtgrupp, selles mõttes turg nagu iga teinegi. Konkreetselt võin üles lugeda: Skanska, YIT, Eesti Ehitus, Koger & Partnerid, Rand ja Tuulberg, Facio, KMG, Oma Ehitaja, Teede REV-2.
    Millal ehitusturu põhi Eestis saabub, aga mujal Baltimaades?
    Arvan, et ehitajate kõige raskemad ajad on alles ees. Siseneme faasi, kus tugevamad muutuvad tugevamaks, samas on võimalik, et keegi suurtest, kes on võtnud liigseid riske, võib samuti ära kukkuda.
    Kas edaspidine koostöö Eesti Ehitusega on välistatud?
    Ei ole, meil on ühiseid projekte. Aga nende juht on toonud turule uue taseme ja sellest usalduskriisist väljumine võtab aega. Mitte keegi ei usu, et Merko Ehitusel pole ehituseks vajalikke referentse ega kogemust. Eesti Ehituse juhid ise ka ei usu seda juttu, aga ometi andsid advokaatidele ülesande konkurenti rünnata. Tegelikult ründavad nad riiki, sest on tekkinud oht, et mõned riigile olulised infrastruktuuri ehitused jäävad vaidluse tõttu seisma. Kui Kaubandus-Tööstuskoda saadab valitsusele ettepaneku, kuidas raha kokku hoida, siis kõige lihtsam viis hoida kokku näiteks 180 miljonit krooni oleks selline, et kaubanduskoja juhatuse esimees loobuks riigile kaigaste kodarasse loopimisest ja laseks parimal pakkujal allkirjastada leping.
    Palju on Merkol käes n-ö surnud projekte, mille ehitus on pooleli jäänud?
    Peatatud ehitustegevusega projekte on üks. Lahekalda elurajooni projekt Lasnamäel koostöös Eesti Ehitusega.
    Millest tuleneb Merko fenomen, et suudetakse konkurentsidest madalamat hinda pakkuda (Läti juhtum, Eesti suurobjektid)?
    Läti konkurendid on harjunud töötama umbes 20% kasumimarginaaliga ja sellest ka kõrgemad hinnad. Eestis toimuvatel riigihangetel edukalt osalemiseks peab firmas olema kompetentne meeskond, kes oskab turutingimustele vastavalt tööd teha.
    Kas skandaalid Lätis on vaibunud või blokitakse endiselt äritegemist? Kas raamatukogu ehitusest võibki Merko suu puhtaks pühkida?
    Osaleme infrastruktuurihangetel, on tunda kerget vastuseisu.
    Raamatukoguga, jah, on ühel pool ja see pole ainus näide, aga me oleme järjekindlad ja usume, et ühel päeval ei ole enam võimalik meie pakkumisi ignoreerida. Läti suured firmad töötavad üle 20% rentaablusega, meie arvates 5-6% on piisav.
    Kuidas saite Merko juhiks?
    Tehti ettepanek, kaua ei mõelnud. Iga päev ei tehta ju ettepanekut juhtida Baltimaade kõige suuremat ehitusfirmat. Ma tean neid inimesi ja ettevõtet väga hästi.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Balti börse vedas Leedu energiaettevõte
Kolmapäeval tegi Balti turgudel suurima käibe Ignitis grupe. Balti koondindeks edenes +0,21% ja Tallinna börs +0,26%. Riia börs taandus -0,06% ning Vilniuse börs -0,18%.
Kolmapäeval tegi Balti turgudel suurima käibe Ignitis grupe. Balti koondindeks edenes +0,21% ja Tallinna börs +0,26%. Riia börs taandus -0,06% ning Vilniuse börs -0,18%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Tartu automüüja ostab kodulinna konkurendi
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.