Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallinna bussikoondis erastada
Paljud ettevõtted on Eestis erastatud, kuid Tallinna linnal on oma ettevõtteid veel terve hulk, Tallinna Autobussikoondis on üks neist. Kindlasti on otsustajate peades liikunud mõte needki erastada, küsimus on, kuidas kontrollida eraettevõtet, kellelt hiljem teenuseid ostetakse.
Bussifirmade kulud võiks jagada järgnevalt. Esiteks on bussiteenuse pakkumiseks vaja busse, soovitavalt uusi, madalapõhjalisi, et lapsevankriga saaks sisse astuda, ja konditsioneeriga, et suvel poleks palav ega talvel külm. Teiseks lähevad bussid katki, neid on vaja remontida. Kolmandaks on vaja bussijuhte. Neljandaks vajavad bussid kütust, et edasi liikuda... Ent näiteks Tallinna Autobussikoondis (TAK) tegeleb veel paljude huvitavate asjadega. Ettevõtte koosseisu kuuluvad TAK Toitlustus ja Burmani Willa, mis pakub konverentsiturismi- ja hotelliteenuseid. Neist loobumise ning hoolduse ja remonditeenuste erastamisega ei tohiks probleeme tekkida. Paljud eraettevõtted haldavad autoparke ja ostavad teenust sisse. Konkurents on piisav. Busse võiks edaspidi osta linnale kuuluv aktsiaselts. Kui soovitakse uusi liine avada või graafikut tihendada, siis peaks selleks ka bussidesse investeerima.
TAKi võikski sellisel viisil erastada - hooldus ostetakse sisse, bussidesse investeerib linn, bussijuhtimist ostetakse ettevõttelt, kes vahendab bussijuhtide oskustööd. Ja ka kulud on läbipaistvamad.
Autor: Toivo Ellakvere