Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Endlas möllavad hormoonid
Autor Andrzej Saramono-wicz on tituleerinud oma näidendi hormonaalseks komöödiaks. Sünnimaal Poolas tohutu publikumenu osaliseks saanud lugu räägib peost, mis järgneb luhtunud pulmatseremooniale ja kus altari ees hüljatud õnnetut peigmeest toetavad kuus täiesti erineva tausta ja iseloomuga meest. Nende koosistumine kujuneb toostide, kakluste, diskussioonide, šokeerivate avastuste ja ootamatute südamepuistamiste seeriaks.
Lõpuks leiab seltskond, et mees olla pole sugugi kerge. Eriti veel kui otsida vastust küsimusele, mis inimesi lõpuks suhtemaailmas juhib - mõistus, tunded või... hoopiski bioloogia?
"Mul on siiski tunne, et tegemist on väikse autoripoolse tembuga, näitamaks läbi huumori, et asjad ei ole nii üksühesed," ütleb lavastaja Enn Keerd, et näeb selles näitemängus omamoodi paroodiat või vastulauset maailma vallutanud feministlikule kirjandusele. Olgu selleks "Bridget Jones'i päevik", "Vagiina monoloogid" või mõni muu teos, mis püüab lihtsustatult teha lugejale selgeks, et naised on ohvrid, kuna maailm ümberringi on mehelik ja macho'lik, mistõttu õrnemal sool eriti võimalusi pole.
Kuigi Poolas on näidendit mehelikkuse manifestiks peetud, on Keerdi hinnangul pigem tegu ikka hea meelelahutusega. "Oleks palju pakutud, et näidendis ja lavastuses leiab aset meeste ja naiste vaheliste suhete süvaanalüüs," on seegi tema sõnul meeste maailmavaade lihtsustatud kujul.
Mehed jõuavad näidendis arutluse käigus avastuseni, et kui naisi ei oleks, siis oleksid mehed väga toredad isendid. Naised koostöös testosterooniga saavutavad aga selle, et mehed on sellised, nagu nad on.
Üks osa meeste maailmast, eriti kui tegu on viinavõtmise kõrval räägitud juttudega, on tavalisest räigema keele kasutamine. Ropendamist tavaelus vihkav lavastaja möönis, et selles tükis on see õigustatud ning ei ole see kindlasti roppus roppuse pärast. Neil, kelle kõrvad aga kangemaid sõnu mingil tingimusel ei talu, soovitas ta koju jääda. Ka on teater andnud soovituse alla 14aastastel etendust mitte vaatama tulla.
Osades Raivo Rüütel (külalisena), Sepo Seeman, Ago Anderson, Lauri Kink, Tambet Seling, Jaanus Mehikas, Veljo Reinik.
Autor: Ülle Hallik