Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Liisingu käibemaksu muutus lööks kogu Eesti autoturgu
Muutuv käibemaksuseadus loeb liisingu vara võõrandamiseks, nii et kogu käibemaks tuleks tasuda kohe.
"Umbes 70-80% sõidukeid ostetakse finantsasutuste vahendeid kasutades. Järelikult mõjutab eelnõu kogu autoturgu," selgitas Kuusk. Eelnõu kohaselt oleks ostjal Kuuse sõnul vaja veel 18% auto maksumusest ehk kokku 28%. "Seda raha tal ei ole," ütles Kuusk. "Järelikult lükkab ta oma ostuotsuse edasi või ostab oluliselt odavama või vana pruugitud auto."
Kuuse sõnul tähendab see, et riigile laekub käibemaksu vähem. "Kasutusrendi puhul renditakse liisingufirma käest auto mingiks perioodiks," nimetas Kuusk. "Samas on võimalik liisingleping lühikese etteteatamise järel enne tähtaega lõpetada. Järelikult on autoostja maksnud riigile käibemaksu teenuse eest, mida ta kunagi ei kasuta," ütles Kuusk.
Toyotasid müüva Mustakivi Auto juhi Tanel Teimanni sõnul saab liisingupakkuja ostja olukorda kergendada.
"Praegu toimub kavandatava maksumuudatusega sarnane maksustamine kapitalirendi puhul, siin aga pakuvad liisingufirmad käibemaksusummale finantseeringut," rääkis Teimann.
Teimann märkis, et kui pärast seadusemuudatust pakutakse käibemaksusumma ajatamise võimalust ka kasutusrendile, ei mõjuta see automüüki ilmselt ülemäära.
Premium Motorsi omanik Jürgen Vester ütles: "Mul on tunne, et see riik ei tea, mida teha ja kuhu oma siht seada. Kogu käibemaksu maksmine kohe pärsib kindlasti kogu uute autode turgu, kaasa arvatud ka meie firma tegemisi."
Muudatusega jäetakse võõrandamise mõistest ära omandiõiguse ülemineku tingimus. Edaspidi peaks liisingufirmad tegema vahet kapitali- ja kasutusrendi tingimustel, et ka tarbijal oleks selge, kas ta võtab täie vastutuse liisitava kauba eest.