Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Odavalt üle ookeaniavaruste
Mereagentuuri CF&S juhatuse liige Ants Ratas ütles, et lisaks tavalistele 40kuupmeetristele (1 TEU) konteineritele on olemas ka spetsiaalsed tankkonteinerid, külmutuskonteinerid, open-top konteinerid ja ventileeritavad konteinerid.
Tema sõnul ei olegi kauba kogus kõige olulisem. Ratase sõnul peaks lihtsalt võrdlema erinevaid veoliike, nende hindu ja kiirust.
"Näiteks tüüpiline Eesti eksportkaup - pakitud turvas. Seda veetakse erinevatesse sihtkohtadesse nii konteinerites, autotranspordi, raudteetranspordi kui ka tervete laevatäitega. Kaubanäidiseid saadetakse vahel isegi lennutranspordiga," rääkis Ratas.
Ühesõnaga, sama kauba veoks võivad sõltuvalt olukorrast väga erinevad veovahendid sobida.
"Igale juhtumit tuleb vaadata eraldi. Üldjuhul suuremad ekspedeerimisfirmad, kes kõikide veoliikidega tegelevad, pakuvad kliendile ise alati kauba veoks sobivaima veoliigi. Sõltuvalt turuolukorrast, kütusehindadest, piirijärjekordadest, ilmastikust, aastaaegadest ja puhkuseperioodidest võib sobivaim veoliik muutuda," ütles Ratas.
OÜ Logistika Plussi juhataja Toomas Orutari sõnul on ookeani tagant igal juhul kasulik konteineritega kaupa transportida.
"Olenemata sellest, kui suured on mahud. Väiksemate koguste puhul komplekteeritakse konteinerisse erinevate firmade kaubad ja sihtkohas jagatakse need laiali. Tarneaeg on konteinervedude puhul küll pikk, aga selle eest on see üks odavamaid veovõimalusi," julgustas Orutar kaupa konteinerisse pakkima.
Ta lisas, et nende partnerid kasutavad kaugematest sihtpunktidest kauba transportimiseks ainult konteinervedu.
"Tegelik alternatiiv sellele ju puudub. Lennutranspordi hind ei ole suure ja odava kaubamahu puhul aga mõeldav," ütles juhataja.
Rakvere Lihakombinaadi juhatuse esimehe Anne Mere kinnitusel kasutavad nad konteinervedu peamiselt toodangu eksportimiseks.
Keskmiselt läheb teele üks konteiner nädalas. "See on oluline ka suuremahuliste seadmete sisseostmisel ja transportimisel. Väljaminevaks toodanguks on aga peamiselt sügavkülmutatud lihatööstuse tooted, mida transporditakse maailma erinevatesse nurkadesse, näiteks Angoolasse ja Vietnami," räägib Mere.
Mere julgustab ettevõtjaid konteinerveole mõtlema. "Määravaks saab võimalus kasutada erinevaid logistilisi lahendusi ning paindlikkus ehk võimalus otsustada vastavalt vajadusele - pidades silmas hinda ja mahtu, tarneaega või teenuse kvaliteeti," märkis lihatööstuse juht.
ASi Repo Vabrikute juhataja Tiit Kolk ütles, et nemad kasutavad konteinervedu vähe.
"Meie kauba ja turgude iseloomu tõttu on sihtkohtade arv küllalt piiratud," nentis Kolk. Millisest kaubamahust alates oleks mõistlik konteinervedu kasutada?
"Konteinervedu tasub kasutada vast alates 40 kuupmeetrist kaubast (20jalane konteiner), aga see on tinglik. Mida väiksem on kogus, seda kallim ühiku veohind," arutles firmajuht.
Mida ütleks Kolk ettevõtjatele, kes juurdlevad, kas ja mil moel konteinervedu tellida? Mida soovitaks otsuse langetamisel igal juhul silmas pidada? "Nagu kõigi teistegi otsuste puhul, tuleb uurida erinevaid veovõimalusi ja arvestada teatud töömahu kasvuga konteineri laadimisel ja dokumentide vormistamisel võrreldes autoveoga," arvas ta.