Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
September möödus kaubanduses nigelalt
"August ei olnud halb, kuid september oli märgatavalt kesisem kui aasta kõik eelnevad kaheksa kuud. Aasta lõpp pole kindlasti nii rõõmustav kui aasta esimesed kaheksa kuud," kommenteeris Ülemiste keskuse juht Guido Pärnits, kelle sõnul on see päris hea saavutus, kui kaubanduskeskuste käibed jäävad tänavu mullusega samasse suurusjärku.
"Eeldades, et oktoober, november ja detsember lähevad samamoodi nagu läks september," lisas Pärnits. "Põhjuseid selleks, et hakkaks nüüd äkki üleöö väga hästi minema, ju pole."
Rotermann Eesti OÜ kaubanduspindade juht Triin Mägi ütles aripaev.ee-le, et juuli ja augusti kaubanduse külastatavus oli rahuldav, kuid praeguseks on külastatavus vähenenud ning külastajate kasvu ootab Mägi 2009. aasta kevadel, kui kõik tööd Rotermanni kvartali I etapis on lõpule jõudnud.
"Ühelt poolt on see tingitud turistide osakaalu vähenemisest ning teiselt poolt üldisest valitsevast turusituatsioonist. September on alati kõikjal vaiksem kuu olnud," möönis ta ning lisas, et ei saa välja tuua majandustulemusi, sest iga kauplus on omaette ettevõte ja opereerib iseseisvalt.
Viru Keskuse juhatuse liikme Ants Vasara sõnul oli nende kasv rahuldav. "Märgatavat langust on näha augusti ja septembri numbreid analüüsides. Arvestades, et sellel aastal on oodata majanduses jätkuvat langust, siis leian, et aasta lõpuks võib rahul olla tulemusega, mis jääb eelmise aasta tasemele," märkis Vasar.
On räägitud ka sellest, et jõulumüügid pole sel aastal nii edukad kui varasematel aastatel. "Varem inimesed ostsid valimatult kõike. Nüüd on vajadus ja soov inimestel ilmselt olla palju praktilisem ja teha valikuid," lausus Pärnits.
Tema sõnul uut tõusu uuel aastal veel ilmselt ei tule. "Igale kriisile järgneb tõus ja ma usun, et aastal 2009 tõusu veel näha pole, kuid 2010. aasta lõpus juba võib-olla," märkis Pärnits.
Ülemiste keskuse juhi Guido Pärnitsa sõnul peavad edaspidi osa töötajaid olema valmis selleks, et nende palku vähendatakse, sest see on osale ettevõtjatele ainsaks võimaluseks oma asju n-ö vee peal hoida.
"Kui aasta keskel osa ettevõtjaid oli seisukohal, et vähendada töötajate palku 20 protsendi võrra, siis see laideti maha, sest arvati, et töötajad jooksevad laiali," rääkis Pärnits. "Paljudel ettevõtjatel oli suve lõpuni soodusolukord, kuid kui septembris oli näha, et olukord hakkab halvaks minema, siis hakati sellest teemast taas tõsisemalt rääkima," lisas ta.
"Olen nii mõnegi kaupmehe käest kuulnud, et palkade vähendamine on üks võimalus oma olukorda vee peal hoida. Usun, et töötajad peavad selle võimalusega arvestama," lausus Pärnits.Lisaks tööjõukuludele peavad kauplused üle vaatama ka klienditeeninduse poole.
"Eks me peame oma rentnikele ja kaupmeestele selgeks tegema, et nüüd on nende müükidest palju olulisem see, millist kaupa tellida, mis hinnapoliitikat ajada," lausus Pärnits. "Varem ostsid inimesed kõike, sõltumata sellest, kas klienditeenindaja naeratas või mitte."
Autor: Kaisa Tahlfeld