Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nokial närvilised kvartalid
Selle kümnendi alguses võttis maailma suurim mobiiltelefonide tootja Nokia eesmärgiks saavutada 40protsendiline turuosa. Möödunud aasta lõpus suudeti kauaoodatud eesmärk täita ja suuremal määral hoida, aga hoida pole suudetud aktsia hinda, mis on aasta algusega võrreldes kukkunud enam kui poole võrra.
Täna kella ühe ajal meie aja järgi avaldab Nokia esimesena suurtest mobiiltelefonide tootjatest kolmanda kvartali majandustulemused. Need on olulised mitte üksnes ettevõtte enda jaoks, vaid on oluliseks indikaatoriks, kui kõvasti on globaalne finantskriis löönud tarbimist ning kuidas tõotab kujuneda jõulumüük.
Paaril viimasel aastal on mobiiltelefonide müük neljandas kvartalis kasvanud umbes 15 protsenti. Eelnevatel aastatel, kui elu oli veel ilus, rabasid paljud kõige uuemaid mudeleid, kuid sel aastal ilmselt nii aktiivset müüki ilmselt siiski ei tule. Uudisteagentuuri Reuters andmetel kasvab selle aasta viimases kvartalis mobiiltelefonide müügimaht 12 protsenti. Bloombergi kogutavate andmete kohaselt ennustavad analüütikud Nokiale neljandaks ehk jõulukvartaliks käibe 5protsendilist kahanemist, 15 miljardi euroni.
Analüütikud ennustavad ka Nokia eelmise kvartali kasumi 19protsendilist kukkumist 33 eurosendini aktsia kohta võrrelduna 40 sendiga aasta tagasi. Käive kahaneb analüütikute prognooside kohaselt 1 protsendi võrra, 12,8 miljardi euroni. Reuters kirjutas eelmisel nädalal, et ettevõtte brutomarginaaliks ootavad analüütikud 34,2 protsenti võrrelduna 34,3 protsendiga eelmise aasta kolmandas kvartalis. Samas oodatakse telefonide keskmise hinna järsku kukkumist eelmise aasta 83 eurolt 74 eurole (erinevate analüütikute hinnangud ulatuvad 71 eurost 76 euroni).
Nagu segastel aegadel ikka, lähevad analüütikute prognoosid kardinaalselt lahku. Oktoobris soovitusi üle vaadanute hulgas nii prognooside tõstjaid kui ka langetajaid.
Prognoosid maailmamajanduse kohta lähevad iga päevaga üha süngemaks, mistõttu Nokia tegevjuhi Olli-Pekka Kallasvuo kommentaar neljanda kvartali ja järgmise aasta väljavaadetega võib sisaldada ebameeldivaid üllatusi.
Pikaajalistele investoritele võib aga julgustuseks öelda, et Nokia aktsia hinna ja kasumi suhe (P/E suhe) ehk näitaja, mida investorid peavad tähtsaimaks ning paljud isegi ainsaks hinna kriteeriumiks, on mitmekümne aasta madalaim.
Nokia on ja jääb ilmselt veel pikaks ajaks juhtivaks mobiiltelefonide tootjaks. Senised konkurendid on jäänud kaugele maha. Veel kaks aastat tagasi Nokia troonilt tõugata lubanud Motorolast on selles sektoris järele jäänud vaid varemed. Ka Sony Ericssoni positsioon on viimses kvartalis kõvasti nõrgenenud (analüütikud ootavad ettevõttelt 72 miljoni euro suurust maksude-eelset kahjumit).
Ainsana suudab Nokiaga vähegi sammu pidada Lõuna-Korea Samsung, mobiiltelefonituru uus täht Apple on praegu sektoris tervikuna veel marginaalne tegija. Tõsi, marginaalne tegija, kes sööb kõige rohkem Nokia kasumimarginaali.
Ja eile teatas uudisteagentuur Reuters, et Soome mobiilside assotsiatsiooni andmete kohaselt kasvas põhjanaabrite juures mobiiltelefonide müük septembris 41 protsenti ning telefonide keskmine hulgihind kerkis 143 euroni võrrelduna 129 euroga augustis.
Autor omab Nokia aktsiaid.