Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Naftahinna langus kärbib mereveo hinda
Meretranspordifirmad teatasid veel septembris, et kütuselisa on varasemast veelgi kõrgem.
Laevanduskonverents Far Eastern Freight Conference (FEFC) teatas, et tema konverentsi kuuluvate laevaliinide kütuselisa oli septembris 91 dollarit augustikuisest hinnast kõrgem.
ASi DSV Transport õhu- ja meretranspordi juhataja Madis Ennuste usub, et naftahinna muutused jõuavad meretranspordi kütuselisassse ajalise nihkega, kuna kütuselisa arvutatakse eelmise kuu toornafta keskmise hinna järgi.
"Lühikese aja jooksul on toornafta hind langenud vist umbes 50 protsenti ja ennustan, et peagi hakkab see kajastuma ka laevafirmade BAFides korrigeerituna allapoole," kinnitab Ennuste.
Tema lootusi kinnitab ka ASi CF&S Estonia konteinervedude osakonna juhataja Indrek Tormis. Tema sõnul oligi kütuselisa kõige kõrgem viimati septembris. Oktoobris on see hakanud juba langema.
Tallinki finantsdirektor Janek Stalmeister selgitab, et nemad arvutavad kaubaveohinnale lisanduva uue kütuselisa numbri igas kuus ümber. Aluseks võetakse eelmise kuu keskmised kütusehinnad ja valuutakurss.
"Seetõttu ei saa ja ei tohi tänast kütuse turuhinda praeguse kütuselisaga veel võrrelda, kuna ümberarvutused tehakse oktoobri keskmise hinna põhjal," hoiatab ta.
Ta lisab, et täpselt samasuguse ajalise viitega rakendati hinnalisa ka tõusval turul. Ja ka arvutamise metoodika on sama, mis aasta alguses, kui hinnad tõusid.
Kui varem oli laevanduskonverentsi ühinenud laevaliinidel ühine hinnapoliitika ja kõigil ka ühesugune kütuselisa tariif, siis alates sellest nädalast on pilt palju kirjum.
Euroopa Liit leidis juba poolteist aastat tagasi, et laevaliinide ühinemine konverentsidesse on kartelli moodustamine ja taolised hinnakokkulepped ei ole lubatud.
Laevanduskonverentsid keelustati 17. oktoobrist.
OÜ Transocean Eesti tegevdirektor Olavi Harjak ütleb, et laevanduskonverentside keelustamine teeb kaubaomaniku elu ainult keerulisemaks.
Kõikidel laevaliinidel on nüüd erinevad lisatasud.
"Kütuselisa võib erineda näiteks 50-100 dollarit konteineri kohta," räägib Harjak.