Volkswagen taevastes kõrgustes

Tõnis Oja 24. oktoober 2008, 00:00

Samal ajal kui kogu maailmas kukuvad ettevõtete aktsiate hinnad kivina uutele rekordmadalate tasemeteni ning ookeanitagused konkurendid Chrysler, Ford ning General Motors maadlevad pankrotitondiga, võivad Volkswageni aktsionärid olla rahul.

Paraku ei maksa kohe ummisjalu Volkswageni aktsiaid ostma tõtata, sest osaliselt on aktsia hinnaralli seotud investeerimisfirma Lehman Brothersi pankrotiga, osaliselt aga ettevõtte liikumisega väiksema venna, sportautode tootja Porsche kontrolli alla.

Praeguseks omab Porsche endast kaheksa korda suurema turuväärtusega Volkswageni aktsiatest 35,1 protsenti. Sportautode tootja on varem teatanud, et soovib novembri lõpuks suurendada osalust üle 50 protsendi taseme.

Paraku ei lähe ülevõtmine kaugeltki lihtsalt. Porschel meeldib Ferdinand Porshe mõlema asutatud ettevõtte võitlust nimetada Taaveti ja Koljati vaheliseks heitluseks

Tööstusharu tipptegijad nimetavad seda aga pigem seebiooperiks, kus tegelasteks on egoistlikud juhid, saamatud poliitikud ning asutaja järglaste Porsche-Pi?chi perekonna sisemine vihavaen, kirjeldas toimuvat investeerimisajakiri Barrons.

Seni oli Porschel suurema otsustusõiguse saamise takistajaks 1961. aastal vastu võetud nn Volkswageni seadus, mis võimaldas ühel suuromanikul, Alam-Saksimaa valitsusel blokeerida suuremad muutused, nagu koondamised või tehaste sulgemine. Möödunud aastal kuulutas Euroopa Liit selle seaduse kehtetuks, Saksamaa valitsus on aga esitanud uue seaduseelnõu, mis lubab strateegilisi otsuseid blokeerida 20% aktsionäride häältega ehkki tüüpiliseks olulise otsustavusega osaluseks on Saksamaal 25 protsenti häältest.

Miks siis Porsche soovib Volkswagenit üle võtta? Üheks põhjuseks on asjaolu, et juba praegu on Volkswagen luksusautode tootja suurim partner, kus valmivad linnamaasturi Cayenne ning peatselt turule oodatava Parema olulised osad.

Veelgi olulisemaks asjaoluks on ilmselt alates 2012. aastast kehtima hakkavad rangemad nõuded autode heitegaasidele.

Autode arendamine on väga kallis lõbu ning kahe ettevõtte ühinemisel on süsinikdioksiidi keskmise sisalduse nõuetele vastavaks viimine tunduvalt hõlpsam.

Suurimaks takistuseks Volkswageni ülevõtmisel on aga 71aastane Ferdinand Pi?ch, kes on ühelt poolt ettevõtte nõukogu esimees, aga sama ajal kuulub talle ka 13 protsenti Porsche lihtaktsiatest. Porsche asutaja lapselapsena ei saa ta aga läbi ülejäänud perekonnaga.

Financial Times kirjutas kevadel pärast seda, kui Volkswagen oli saanud kontrollosaluse veoautode tootja Scanias, et Pi?chi eesmärgiks on minna autotööstuse ajalukku vaata et samaväärsena Henry Fordi endaga.

Asjaolu, et Porsche on viimaste aastate jooksul pidevalt Volkswageni aktsiaid kokku ostnud, on kahandanud dramaatiliselt viimase vabalt kaubeldavat aktsiate hulka. Seetõttu ongi aktsia hind viimasel ajal kerkinud taevastesse kõrgustesse, olles sel aastal Euroopa suuremate ettevõtete aktsiate hinnaliikumist peegeldava Eurostoxx 50 ainus tõusja.

Lisaks aitas aktsia hinda lennutada nüüdseks hingusele läinud investeerimispank Lehman Brothers, kes oli Volkswageni aktsiaid nn lühikeseks müüjatele välja laenanud.

Londonis asuva analüüsikeskuse Data Explores andmetel oli septembrikuu seisuga 15% Volkswageni lihtaktsiatest lühikestes positsioonides, mis tähendab, et aktsiaid spekulandid olid müünud laenatud aktsiaid, et neid hiljem odavamalt tagasi osta ning omanikule tagastada.

Kui aga aktsia hind hakkas languse asemel tõusma, pidid spekulandid mingil ajahetkel omi positsioone katma ehk teisisõnu hoopis kallimalt tagasi ostma.

Selles valguses tundub tunduvalt perspektiivikam hoopis Porsche aktsia, mille nominaalhind on tänu hiljuti toimunud splitile, kus iga aktsia asemel omandasid aktsionärid kümme väärtpaberit, ka meie investorile sobivam.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:47
Otsi:

Ava täpsem otsing