Pühapäev 25. september 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Luige klikimasin kaotab võimu

Hannes Sarv 27. oktoober 2008, 00:00

"Kui siiski peaks selguma et karuaabitsa kirjas tabloidpealkirjad ja värvikirevus sobib Eesti publikule rohkem, jõuab seda ju alati teha. Läti-Leedu lugeja eelistab loogilist navigatsiooni karjuvale pealkirjale ja suurtele piltidele," kommenteeris Ekspress Grupi suuromanik Hans H. Luik Delfi edu kahanemist Postimees.ee ees.

Praeguses olukorras teenib Delfi umbes nelja miljoni krooni suuruse kuukäibe juures arvestuslikult vaevu tasa selle, mida Ekspress Grupp vajab portaali ostuks võetud laenu teenindamiseks.

Kui reklaamiraha lahkub, kaotab soetatud kaup suure osa oma väärtusest.

Postimehe väljaandja Eesti Meedia ASi juhatuse esimehe Mart Kadastiku sõnul on Postimees.ee loetavuselt Delfist juba mööda põrutanud.

"Kui me võtame puhtalt eesti uudiste portaali, siis on postimees.ee juba number üks," ütles ta.

Kuna aga populaarsust võib mõõta erineval viisil, võib Postimees.ee Kadastiku hinnangul kõigutamatu turuliidri positsiooni saavutada ehk alles aasta pärast. Selle ajani on Postimees.ee ja Delfi reklaamiturul paljuski võrdses situatsioonis.

Siiski on Eesti Meedia juhi teatel Postimehe positsioon tugevam.

"Kui põhiväärtus on uudis, siis ma ei näe lähitulevikus, et Delfi suudaks konkureerida," ütles ta. "Turg otsustab," lisas Kadastik siiski.

Ekspress Grupp ASi juhatuse esimees Priit Leito seadis Postimehe liidripositsiooni kahtluse alla.

"Fakt on, et Postimees.ee on uudistevalikus muutunud kollasemaks ja näidanud seetõttu kasvu. Samas, värskete TNS Gallupi küsitlusandmete järgi on Delfi vahe Postimehega hoopis suurenenud," ütles ta.

Samuti ei pidanud Leito tõenäoliseks, et Postimees.ee suudaks Delfist ette rebida. "Delfi toodete valik on laiem," põhjendas ta.

Äripäeva peadirektori asetäitja Toomas Truuverki sõnul annaks liidrikoht veebiportaalide seas Postimehele tugeva eelise.

Kuna Delfi ja Postimees on nn üldhuvi portaalid, siis konkureerivad nad sama auditooriumi pärast - ca pool miljonit silmapaari, kes nädalas kumbagi lehekülge külastavad. Reklaamiandja seisab valiku ees, kummalt edaspidi pinda osta.

"Kui sama grupp inimesi sinu bännerit potentsiaalselt näeb, siis mõlemasse pole seda ju mõtet osta. Väiksema auditooriumiga saidi ainus võimalus on müüa madalama hinnaga," selgitas Truuverk.

Jõuliselt turuosa kasvatav Postimees.ee tundub praeguses seisus arenguvõimelisem. "Veebis kipub olema nii, et korraliku raha teenib ainult omas segmendis liidriks olev sait," lisas Truuverk.

Seda, et Postimees.ee ja Delfi tarbijad kattuvad, tunnistas ka Leito.

"Kuna 96% Postimehe kasutajatest kasutab ka Delfit, siis on otstarbekam reklaamida Delfis, mis annab laiema kasutajaskonna," pööras Leito selle tõdemuse enda kasuks ja kinnitas, et tegelikult moodustab Delfi tulubaasist Eesti turg vaid 30%.

Praegune riskikapitalifirma Martinson Trigon Venture Partnersi juhtivpartner ja Delfi portaali üks asutajatest Allan Martinson Postimees.ee turuliidriks tõusmise peale mürki ei võtaks.

Siiski kinnitas ta varem öeldud sõnu, et pea kümme aastat vana Delfi võib praeguses formaadis õige pea vananema hakata.

"Kui Postimees kasvab, peab ta samuti leidma uusi asju, mida pakkuda," ei pidanud ta muudatuste vajadust siiski pelgalt sisse töötatud portaali probleemiks. "Ma arvan, et Delfi pakutav kontent on oluliselt laiem ja tal on veel palju kaarte, mida varrukast välja tõmmata," lisas Martinson.

Reklaamifirma Trendmark OÜ meediaplaneerija Patrik Kupenko selgitusel on kõikide trükiväljaannete veebikülgede külastatavuse suurenemise taga hoopis lugejaskonna suundumine veebi.

"Lugejad kanduvad trükiväljaannetest online-keskkonda, kus uudised tulevad kiiremini," rääkis ta. Seega kasvatab postimees.ee Kupenko sõnul oma veebikülje külastatavust paberlehe arvelt. Üldiselt liiguvad inimesed veebikeskkonnast uudiseid otsima sama lehe juurde, mida paberilgi eelistavad.

"Ka Postimehes on reklaami mõistes paberlehe käibed sama palju langenud, kui online'i käibed tõusnud," selgitas Kupenko. Delfi suur kasv, eriti algusaastatel, oli eelkõige seotud interneti üha laiema levikuga.

"Delfi on suhteliselt laes ja sealt palju edasi minna ei ole," lisas Kupenko.

Mart Kadastik, AS Eesti Meedia juht
Väärtus meie jaoks oli kaks aastat tagasi poole väiksem, kui Ekspress Grupp maksis pool aastat hiljem. Samas sõltus hind sellest, millise ettevõtte kontekstis portaali vaadelda - Postimees oli juba toona veebis tugev, Ekspress Grupi kohta sama väita ei saanud.

Kui Ekspress Grupp Delfist loobuks, siis oleks see Ekspress Grupi lõpp. Kuigi minu isiklik usk Delfi-tüüpi portaalidesse väga suur ei ole, sõltuks Eesti Meedia potentsiaalne huvi portaali vastu küsitavast hinnast.

Priit Leito, Ekspress Grupp ASi juhatuse esimees
Turuhind kujuneb nõudluse ja pakkumise koosmõjuna. Kuna Delfi müügis ei ole, siis ei ole hinda võimalik öelda.

Allan Martinson, Martinson Trigon Venture Partnersi juhtivpartner, Delfi portaali üks asutajatest
Delfi praegust väärtust ei oska öelda. Tuleb arvestada sellega, et Delfi on tugev kõigis Baltimaades. Praegu oleks ostu- või müügi hind väga virtuaalne. Palju kellelgi üldse raha on, et osta?

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing