Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mõisted: varude juhtimine
Tihe koostöö tarneahela juhtimises - Kaubanduspartnerid töötavad üheskoos ja jagavada infot, millest tõuseb tulu mõlemale. Suurim efekt tarneahela koostöös avaldub varude juhtimises - just varudega on tavaliselt seotud tarneahela suurimad investeeringud.
Pideva asenduse strateegia (CRP) - Tarnijal ja kaupmehel on klassikalisele tellimismudelile vastupidine kokkulepe. Enam ei telli jaekaupmees oma tarnijalt kaupa, vaid toodete asendamise otsustab tarnija ise vastavalt varem kokkulepitule, tavaliselt müüdud kaupade aruannete põhjal. Pideva asenduse strateegia korral saadab jaemüüja tavaliselt müügi- ja laoseisuaruandeid tarnijale regulaarselt vastavalt kokkuleppele, kas iga tund, iga päev, või mingi muu intervalli tagant. Tarnija kasutab seda infot, et komplekteerida kõige ökonoomsem ning optimaalsem tellimus, arvestades ostja ja tarnija varasemat kokkulepet laoseisu kohta.
Tarnija juhitav kaubavaru (VMI strateegia) - Üks rohkem kõlapinda leidnud partnerluse vorme, mis on suunatud ettevõtte tarneahela efektiivsuse suurendamisele. VMI partnerluse korral otsustab laoseisu täiendamise edasimüüja asemel tarnija. See tähendab, et tarnija jälgib ostja laoseisu (füüsiliselt või siiski enamasti elektroonilist andmevahetust kasutades) ja otsustab perioodiliselt lisatarnete koguse ja tarneaja üle.
Konsignatsiooniladu - Kui varud jäävad tarnija omandusse kuni nende müügini lõpptarbijale, nimetatakse seda konsignatsioonilao süsteemiks. Konsignatsioonilao haldamine on jagatud kahe osapoole vahel nõnda, et laovarude juhtimisega tegeleb tarnija ja füüsilise haldamisega tellija. Konsignatsiooniladude kasutamine on väga levinud näiteks ravimikaubanduses.
Kiire reageerimine (QR) - Kiire reageerimise põhimõte on tarneahela liikmete omavahelise suhtlemise kiirendamine, mis võimaldab kiiremini reageerida muudatustele jaekaubandusturul. Seda kasutati algselt rõivatööstuses, et tõsta tööstusharu reageerimiskiirust.
Autor: ÄP