Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Volkswageneid võib tulla veelgi
Viimastel päevadel on paljude meeli erutanud Volkswageni aktsia, mille hind on hakanud hüppama mitte enam kümnete, vaid sajakonna protsendi võrra päevas.
Meeletu hinnatõusu peapõhjuseks on spekulandid, kes on varem panustanud Euroopa suurima autotootja langusele. Londonis asuva analüüsikeskuse Data Explorersi andmetel oli 23. oktoobri seisuga nn lühikeseks müüjatele välja laenatud 12,9 protsenti Volkswageni aktsiatest. Nii palju pole lühikeseks müüjatele välja laenatud mitte ühtegi teist Frankfurdi börsi aktsiat.
Nüüd, kus sportautode tootja Porsche on suurendanud järsult osalust ja kontrollib sisuliselt kolmveerandit ettevõttest, on aktsia hind hakanud tõusma ning ebaõnnestunult panustanud spekulandid on sunnitud odavalt tagasi ostmise asemel seda tegema hoopis kõrgema hinnaga. Kuna müüdud aktsiad on laenatud, on sisuliselt tegemist sundostjatega ning Porsche ostude tõttu on vabalt kaubeldavaid jäänud väga väheseks. Tulemuseks on aktsia hinna kerkimine taevastesse kõrgustesse (aasta algusega võrreldes on see kerkinud üle nelja korra).
Kui aga mõelda, mis on viimasel ajal juhtunud maailma aktsiaturgudel, missugused on (karja)meeleolud ja missuguseks võivad need muutuda mõne aja pärast, kui kõige suurem hirm hakkab üle saama.
Ma usun, et samasugune fenomen võib peatselt tekkida väga paljude aktsiate suhtes. Eriti tähelepanelikult võiks jälgida neid ettevõtteid, mis on iseenesest heade majandustulemuste toel väga tugevad, kuid mille aktsiate hinnad on turu meeleolude tõttu kukkunud väga madalale. Sellele tasuks mõelda.