Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Asmann: tõsist otsust ei saa ennelõunaga teha

30. oktoober 2008, 15:52

SEB juhatuse esimehe Ahti Asmanni sõnul on
pank teatud klientide usaldust kaotanud, kuid põhjaliku analüüsi tulemusena
hüvitatakse likviidsusfondi ümberhindluse tulemusena kannatanud klientidele
kahjud. Viimased kolm päeva ongi tegeletud kahjude ulatuse ja suuruse
hindamisega, sest tõsist otsust ei saa teha ülejala.

Mis tundega vaatate silma klientidele, kelle kontodelt ühel hommikul raha lihtsalt kadus?

Kõigepealt tahan vabandada SEB nimel meie klientide ees selle ebamugavuse pärast, seoses likviidsusfondi ümberhindamisega. Likviidsusfondi ümberhindamine oli erakorraline sündmus ja peale seda saime klientidelt tagasisidet, uurisime seda tõsiselt ja selle tulemusena mõistsime, et oleme mitmetel juhtudel kliendile likviidsusfondi kirjeldanud kui riskivaba investeeringut, seda ta aga ei ole. Kõikide fondiinvesteeringutega kaasneb teatud risk. Kogu pangaäri aluseks on usaldus ja kõrged eetilised standardid. SEB vastutab info eest, mida ta oma klientidele esitab, seetõttu me otsustasime kompenseerida kõik tekitatud kahju, mis on tekkinud fondi ümberhindlusest. Meil on juhtunu pärast väga kahju ja vabandame kõiki klientide ees siiralt.

Miks otsuse tegemine nii kaua aega võttis?

Ümberhindlus tuli teha ja investoreid peab võrdselt kohtlema. Fondi väärtus peab kajastama fondi tegelikku väärtust ja korraline ümberhindlus oleks pidanud toimuma 10. novembril, kuna turud olid juba paigast liikunud, siis me ei saanud enam oodata, seda lihtsalt tuli teha, sest investoreid peab võrdselt kohtlema. See oli kõik väga õigesti tehtud. Kuid tagasiside, mis me saime selle kohta, kuidas seda toodet on müüdud, oli lselline, et likviidsusfondi puhul oli liiga palju juhtumeid, kus me olime seda kirjeldanud kui riskivaba investeeringut. See on oluline viga. Erinevate klientide tagasiside kogumine ja analüüsimine ning vea ulatuse hindamine – see kõik võtab aega.

Kui suurt kahju kannatab seetõttu SEB?

Me peame aru saama, kas tegemist on isoleeritud juhtumiga või laiema probleemiga. Rahalises mõttes me pole seda kulu veel välja arvutanud, kuid see on oluline otsus. Rahaline kahju on üks, kuid eks me oleme mitterahalist kahju ka kindlasti saanud. See on tõsine otsus ja seda ei saa n-ö ennelõunaga teha. See eeldab tõsist analüüsi.

Kas inimesed on asunud usalduse kaotuse tõttu panka vahetama?

Mingit trendi siin näha ei ole. Kuid kahtlemata iga negatiivne informatsioon panga kohta on halb. Me loodame oma vigu parandada oma edasise tegevusega ja usalduse täielikult taastada.Tegijal juhtub, kuid kui me oleme vea teinud, siis me oleme valmis seda ka tunnistama ja antud juhul ka hüvitama.

Kui kaua võib usalduse taastamine aega võtta?

(Pikk vaikus) Kindlasti me oleme teatud klientide hulgas usaldust kaotanud osaliselt. Me peame selleks tegema tugevalt tööd. Samas on pank jätkuvalt väga tugev, nii kapitali baas kui likviidsus on meil väga tugev. Meie tugevust näitab ka see, et me selle otsuse tegime. Jah, me oleme teinud vigu, kuid ma arvan, et panga grupp tervikuna on tugev ja meil on ka palju häid töötajaid, kel on head suhted klientidega ja me usume, et suudame klientide usalduse taastada päris kiiresti. Ajamõõdet ei oska ma küll öelda.

Kas pank otsustas osalt ka avalikkuse survel klientidele fondiga seotud kahjud hüvitada?

Ühtki otsust ei tehta lihtsalt avalikkuse survel. Investeerimisvaldkonnas on omad kindlad reeglid, kui me oleme mingi kindla reegli vastu eksinud, antud juhul siis pole kommunikeerinud selgelt ühe fondi riskitaset, siis sellest tuleneb ka see kompenseerimine. See ei laiene mitte ühelegi muule juhule.

Vihased investorid süüdistavad panka, kes vastandas kliente isikliku kasumiihaga, et vaid teenida omanikele kannuseid. Samuti selles, et halduritel ja nõukogu liikmetel oli huvi päästa oma isiklikke preemiaid, kuidas kommenteerite?

Ma ei näe mingit seost kasumil ja preemial ja sellisel tegevusel. Selline tegevus muudab kasumi pigem väiksemaks ja viib preemia pigem kaugemasse tulevikku. Vaadates majanduskeskkonda, siis küsiksin – mis preemia?

Kuidas te ennast oma positsioonil hetkel tunnete, on spekuleeritud, et SEB võiks juhti vahetada?

Ma pole ajakirjanduses viimaseid uudised jälginud. Tänasel päeval oleme kogu aja kulutanud sellele, et saada aru probleemi olemusest ja leida sellele lahendus. Millegi muuga pole olnud aega tegeleda.

Kas kahju korvamine võib fondi pankrotti viia ja kas plaanite fondijuhi välja vahetada?

Likviidsusfond jätkab tegevust ning panga eesmärk ei ole kogu süüd mõne töötaja õlule panna - tekkinud olukorra eest vastutab SEB ühiselt ja vabandab klientide ees.

Kas omanike poolt on olukorrale ka kommentaar tulnud?

Vastus on, et ei ole. Kõik tähtsad otsused oleme me teinud koostöös omanikega, kooskõlastades omanikega. See samm, mis me tegime, selle sammu oleks teinud pank ükskõik, millisel turul, kui selline juhtum, nagu meil likviidsusfondiga oli, oleks aset leidnud. Kui aus olla, siis see kõik on toimunud kolme päeva jooksul, tempo on olnud päris kiire! Enamuse ajast oleme kulutanud sellele, et saada aru probleemi olemusest ja ulatusest ja antud juhul me leidsime, et õige on tekkinud kahju kompenseerida.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. December 2008, 14:53
Otsi:

Ava täpsem otsing