Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pank peab laenuvõtjat rohkem õpetama
Finantsinspektsiooni septembris kinnitatud uus soovituslik juhend pidi esialgse kava järgi jõustuma 1. märtsil 2009, ent jõustub juba 15. jaanuarist.
Alates sellest ajast tuleb eluasemelaenu andvail pankadel laenuvõtjaid senisest detailsemalt informeerida.
Inspektsioon soovitab mistahes finantsteenuse kasutamisel küsida pakkumised erinevatelt ettevõtetelt. Lepingu sõlmimise otsuse peaks tarbija langetama alles siis, kui on pakkumistega detailselt ja sisuliselt tutvunud, rõhutas inspektsioon.
Sampo Panga juht Aivar Rehe ütles, et kui finantsinspektsiooni seadustatud laenuvõtjate põhjalikust teavitamisest pole abi, mõtlevad pangad tuulepeadest laenajate ohjeldamiseks veel midagi välja.
Ta märkis, et laenuvõtjate teavitamise kavandatust varasem kohustuslikuks muutmine oli pangaliidus kokku lepitud. See muudab laenuprotsessi läbipaistvamaks ja tõstab laenuvõtja teadlikkust, sõnas Rehe. Tema selgitusel meeldib pankadele, kui laenulepingu sõlmimisel esitatakse küsimusi. "Tavaliselt pangad kiidavad kliente, kellega läheb läbirääkimistel raskeks," lisas ta.
Sampo panga juht nentis, et laenumahud on langenud ja praegu eluasemelaenu lepinguid sõlmivad inimesed on pangalt eelnevalt head tingimused välja kaubelnud. "Nii palju, kui mina kokku puutunud olen, võetakse eluasemelaenu ikka tugeva kliendipoolse kontrolliga," rääkis Rehe.