Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hoiata töötajat võimalikust koondamisest varakult ette
Konsultatsioonifirma Talentor Estonia konsultandi Airi Neemre sõnul vajab inimene, kes on ühel ja samal ametikohal töötanud kümme aastat, ent kelle teeneid ühel päeval enam ei vajata, sageli tuge ja abi elus edasi minemiseks.
Neemre sõnul võiks juht endale teadvustada, et kui on vähegi võimalik, oleks hea koondatule pakkuda nõustamisteenust. Samuti ei tasuks minna töölepingu lõpetamise vastastikuse kokkuleppe pakkumise libedat teed, mis vähendab töötaja saadavate abirahade summasid ja võtab talt võimaluse pikemalt sobivat kohta otsida.
"Psühholoogiliselt on kõigile asjaosalistele kergem, kui koondamisnõustamisega tegeleb inimene, kes ei ole pärit konkreetsest kollektiivist. N-ö eemalseisja nõuanded mõjuvad neutraalselt, neist ei loeta välja midagi isiklikku," soovitab ta. Nõustaja ülesanne on selgitada töötajatele, millised võimalused on uue töökoha leidmiseks, ta abistab CV ja muude dokumentide koostamisel, aitab orienteeruda töövahendusettevõtete maastikul.
"Inimesed, kes ei ole ennast tööturul viimased 10-15 aastat aktiivselt müünud, ei pruugi praegusaja tööotsimiskanaleid teadagi. Sageli ei osata ennast atraktiivselt müüa ja liiga tihti loodetakse, et töö tuleb inimese juurde kergemini, kui see tegelikult tuleb," räägib Neemre.
Nõustamine vähendab pingeid töölejääjate hulgas. Kui nähakse, et juhtkond hoolib oma inimestest, tekib kindlustunne: kui kunagi peaks minuga midagi taolist juhtuma, ei jäeta mind mures üksinda.
ASi Mercuri International Eesti konsultant Joona Aruväli ütleb, et koondamistemaatika on nii klientidele kui ka nõustajatele uus. Aruvälja arvates tasuks töötajaid töö kaotuse võimalikkusest varakult hoiatada.
"See lõhub küll ära nende edasise töömotivatsiooni, aga välistab selle, et töötaja tunneb ennast hiljem petetuna."
"Koondamisteade tuleks edastada positiivses võtmes, mitte nii, nagu see oleks töötaja jaoks elu lõpp, samas ei tohiks seda muidugi teha liialt positiivselt ega naerdes, töö kaotamine on iga inimese jaoks ebameeldiv," soovitab Aruväli.
Kulude kärpimise olukorras tuleks mõelda, kuidas takistada parimate töötajate lahkumist.
Näiteks heade kinnisvaramaaklerite komisjonitasud ei ole kindlasti enam samad, mis aasta tagasi. Hea müügiinimesena peaks olema rumal mitte minna mõnda teise valdkonda tööle.
Olen soovitanud pakkuda headele maakleritele lisaülesandeid, mis tagaksid neile stabiilse sissetuleku, et neid mitte kaotada.
Teine oht on, et kui tegeleda ainult saneerimisega ja mitte panustada kliendisuhete hoidmisesse, tuleb hakata kokku tõmbama ka tootmise poolt ning pärast raske aja möödumist on oht, et ei suudeta ennast koguda ja järgmiseks kriisiks valmis olla.