Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

USA autotööstuse üle 100 mld dollarised võlad on uus ähvardus finantssektorile

24. november 2008, 19:33

Vajuva Detroiti autotootjate "suure
kolmiku" kohustused oma pankurite ja võlakirjaomanike ees on üle 100 mld dollari
ning Wall Street on hakanud endalt küsima, kui palju sellest õige ka tagasi
makstakse.

Kui Kongress tõrkus eelmisel nädalal autotööstusele päästeraha eraldamast ja Chrysler ning General Motors andsid teada pankrotiohust, hakkasid investorid muret tundma Suurde Kolmikusse, aga samuti autoosade tootjatesse ja automüüjatesse paigutatud summade ulatuse pärast, kirjutas täna International Herald Tribune.

Auto- ja finantssektori läbipõimunud hädad olid osaliselt finantssektori aktsiate äkilise müügisurve taga möödunud nädalal, kui pangaaktsiad kukkusid madalaimale tasemele selle kriisi ajal ning tõusetus küsimus Citigroupi tulevikust.
"Täiesti selge põhjuse-tagajärje seos," kommenteeris Wilbur L. Ross Jr., hädas olevatele valdkondadele spetsialiseerunud silmapaistev finantsist, kes ise on raha paigutanud autoosade tootjatesse. Suurte pankade teatel on autotööstuse osa nende rahapaigutustes suhteliselt väike ning enamus laene on siiski tagatud autode või muu varaga, mis võimaldaks tekkivaid kahjusid minimeerida.

Kuid tegelikke riske on raske kindlaks määrata, sest pangad oma rahapaigutustest just palju ei avalikusta. Eriliselt murettekitav on nende miljardite dollarite saatus, mis paigutati 2007.a. võlakirjadesse finantseerimaks Chrysleri omandamist Cerberus Capital Managementi poolt.

Viimase kolme aasta jooksul, mil autotööstuse väljavaated tumenesid, aitasid suurpangad nagu Bank of America, Citigroup ja JPMorgan Chase autotootjail müüa üle 56 mld dollari eest võlakohustusi. Enamuse neist väärtpaberitest ostsid kindlustusfirmad, pensionifondid ja riskikapitali fondid, kellest paljusid on nüüdseks kõikuma löönud kaotused teiste investeeringutega. Mõned riskikapitali fondid on juba pidanud neid võlakirju hoolimata kehvast hinnast müüki panema, et muid nõudmisi täita.

Ülaltoodud numbrid ei hõlma 47 mld dollarit Chrysleri, Fordi ja GM mitmetele tütarettevõtetele antud laene, mis on tagatud autoliisingute ja laenudega eraisikuist autoostjaile, kellest osa on praeguses majandusseisus juba oma arvete maksmisega hädas.Need hädad kajastuvad ka väärtpaberite hinnas. Fordi poolt 2006.a. 7 mld dollari mahus välja lastud tähtajaliste võlakirjadega kaubeldi eelmise nädala lõpul järelturul 32 sendiga dollari eest. See teeb eriti murelikuks arvestades, et see võlg tasutakse pankroti puhul esimeses järjekorras."Suurem hirm on pankade kaudne seotus autotööstuse tarnijate ja seotud ettevõtetega," rääkis BNP Paribas` analüütik Ricardo Kleinbaum, "tõsine küsimus on autotootja pankroti mõju tööhõivele, krediitkaardimaksetele, kinnisvaralaenude tasumata jäämisele pankrotist puudutatud piirkonnas."


Mure on, kui palju autotööstuse kohustustest on pangad edasi müünud. Paljudki, kes lootsid kõrge riskiga laene edasi müüa, ei suutnud krediiditurgude jäätudes neile ostjaid leida. "Küsimus on, et kui palju neist laenudest on endiselt nende /pankade/ bilansis," ütles Standard Poor`s laenuanalüütik Tanya Azarchs. Vähesed kahtlevad, et pangad on autotööstuse laenudes kaelani sees. Chrysleri ülevõtmisel Cerberusi poolt korraldasid 11,5 mld dollariga rahastamise Citigroup, Goldman Sachs, JPMorgan Chase ja Morgan Stanley.

GM finants-tütarettevõte GMAC, millest pool kuulub Cerberusile, taotles eelmisel nädalal enda arvamist pangandus-holdingettevõtteks lootuses saada osa riiklikust pankade päästeplaanist. 2005.a., kui pangandus oli veel tugev, ostis Bank of America GMACilt 55 mld dollari eest laene ja müüs suurema osa neist teistele investoritele edasi. Tänavu juunis aitas pank, kes ise on saanud miljardeid riigilt, GMACil refinantseerida 60 mld dollari eest kohustusi.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
26. November 2008, 12:07
Otsi:

Ava täpsem otsing