Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    SASi ultimaatum: osalus või loobume

    "Ajakirjanduse vahendusel me kirjale ei vasta. Kirjale vastatakse kirjaga. Mis otsus… Kindlasti me ei müü. See ei ole üldse tõsiseltvõetav jutt. Pigem on ikkagi vastupidi. Aga ma saan rääkida siis, kui oleme mingisuguse otsuse kujundanud," ütles eile Brüsselisse kiirustanud majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts.
    Ta lisas, et tänasel valitsuse istungil Estonian Airi saatus kõne alla ei tule.
    Ansip lubas küsimustele vastata täna.
    Kuigi Äripäevale vihjati, et pärast riigiosaluse ostu hakkab SAS airBalticu asemel arendama praegu hinge vaakuvat Estonian Airi, sellest kirjas juttu pole. Küll aga on teada, et paar nädalat tagasi palkas SAS endale Eestis suhtekorraldusfirma.
    Väidetavasti arutas valitsus teemat vahetult pärast kirja saamist, kuid tulemusteta.
    Kui rahandusminister Ivari Padar ei tahtvat kuuldagi lennufirmasse 300 lisamiljoni süstimisest, siis Juhan Parts muretses, sest riigiosaluse müümine tähendaks kohaliku lennunduse luigelaulu, vähemasti emotsionaalses mõttes. Samuti ei saa praegu osaluse müügist arvestatavat summat.
    SAS Groupi investorsuhete asepresident Sture Stoelen ütles, et nad on tõepoolest nii Eesti valitsuse kui ka Estonian Airi kolmanda aktsionäriga ASiga Cresco lennufirma tulevikku arutanud.
    "SASi jaoks on Balti regioon oluline ning Eesti on meie strateegias olulisel kohal. Iseäranis täpne on see hinnang pärast seda, kui müüme maha enda osaluse airBalticus," täpsustas Stoelen. "SASil on pangakontol ja reservides 11 miljardit Rootsi krooni. Samuti 13 miljardi Rootsi krooni suurune omakapital. Samas peab märkima, et kapitalisüsti eelduseks on elujõuline äriplaan."
    Estonian Airi selle aasta kahjum võib küündida 100 miljoni kroonini. Kui firma ligikaudu 300miljonilist rahasüsti ei saa, jäävad kolm Bombardieri ostmata.
    Vähe sellest. Mulluse majandusaasta aruande järgi ulatus lennufirma omakapital 140 miljoni kroonini. Kui Estonian Air omanikelt lisaraha ei saa ja selle aasta kahjum tuleb tõepoolest 100 miljoni lähistele, vajub ettevõtte omakapital umbes 40miljoniliseks.
    Estonian Airis 17%-list osalust omav Cresco hindas 2006. aasta aruandes enda osaluse bilansiliseks väärtuseks 41,6 miljonit krooni. Estonian Airi nõukogu ja ASi Cresco juhatuse esimees Olev Schults ei soovinud spekuleerida teemal, millist hinda nad oma osaluse müügist võiksid saada.
    "Seda teemat pole vähemalt praegu meie jaoks tõstatatud. Kuid objektiivses mõttes Cresco väga kõrgelt Estonian Airi hinnata ei saa. Estonian Airi väärtus on praegu kindlasti madal," lausus Schults.
    Ta kinnitas kuuldusi, et vaatamata airBalticust lahkumise plaanidele ei ole SAS loobunud oma Baltimaade strateegiast. "Minu arvates on see Estonian Airile hea."
    Eelmise nädala lõpus oli Crescol pisut üle 56 000kroonine maksuvõlg, lisaks intressivõlg. Toona ei olnud firma võlgu vaidlustanud. Esmaspäevaks olid need makstud.
    Miks ei ole aga raskustesse sattunud Estonian Airi üks omanikest suutnud seni esitada 2007. aasta majandusaastaaruannet?
    "Me teame, et see pole korrektne," jäi Schults napisõnaliseks. Ta ei vastanud, miks on ettevõtte aasta tähtsaim dokument siiani koostamata.
    Lugupeetud peaminister!
    Seoses ajakirjanduses ilmunud teatud uudistega ja majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi tehtud avaldustega soovime käesolevaga selgitada SASi positsiooni Estonian Airi suhtes.
    SAS omandas ettevõttes 49%-lise osaluse 2003. aastal ja me oleme teinud mitme aasta jooksul koostööd, et arendada see ettevõte Balti regiooni juhtivaks lennufirmaks. /…/
    Nagu Teile on hästi teada, oli pikka aega meie eesmärk omandada ettevõttes enamusosalus ja integreerida ettevõte äriliselt SASi kontserni.
    Nagu hästi teada, on sarnaselt kogu lennundussektorit tabanud raskustega praegu probleeme nii Estonian Airil kui ka SASil. Meie arusaamise järgi on Estonian Airil likviidsusprobleemid, mis tuleb lahendada hiljemalt käesoleva kuu lõpuks.
    SASi seisukoht antud asjas on see, et ehkki Estonian Airi finantsolukord on praegu kriitiline, on see siiski juhitav. Samas ootab SAS ettevõtte juhtkonnalt ja juhatuselt ettepanekut lisakapitali eraldamise kohta. Tuleks märkida, et SAS usaldab jätkuvalt täielikult Estonian Airi juhtkonda ja usub selle suutlikkusse ettevõtet edukalt juhtida.
    Selles Estonian Airi jaoks väga keerulises olukorras on SASi arvates äärmiselt mõtlematu ja vastutustundlikule transpordipoliitikale vasturääkiv teha selliseid avaldusi, nagu ajakirjanduse väitel tegi majandus- ja kommunikatsiooniminister möödunud neljapäeval, kus Estonian Airiga seoses olla väidetavalt kasutatud ka sõna pankrot. Sellised avaldused võivad järsult halvendada Estonian Airi olukorda, ettevõte võib hakata kaotama broneeringuid jne ja see võib niigi keerulist olukorda veelgi raskendada.
    Selle taustal võib SASi seisukohast olla keeruline õigustada Estonian Airile lisakapitali eraldamist. Lähtudes SASi olukorrast, on kontserni juhtkond langetanud otsuse, et SAS osaleb Estonian Airile lisakapitali eraldamises ainult sellisel tingimusel, et Eesti valitsus samaaegselt müüb oma osaluse ettevõttes SASile. Niikaua, kuni see küsimus ei ole lõplikult selge, ei saa SAS võtta endale mingit vastutust Estonian Airi arengu eest.
    Ma ootan võimalust arutada seda olulist küsimust Teie ja Eesti valitsuse teiste esindajatega.
    Lugupidamisega, Mats Jansson, SASi kontserni president ja tegevjuht
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.