Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Võimu mõtlematu kiirus
Tallinn elab monumendipalavikus. Peale selle, et Vabaduse väljakule on kerkinud palju kõneainet pakkunud samba kuju, on mitmes teiseski Tallinna galeriis väljas monumendi-teemaline näitus.
Mare Mikoff on monumentidega tegelenud juba kaua. Tema skulptuurid kaunistavad mitmete Eesti linnade avalikke kohti, näiteks Paul Kerese (1996) ja Jüri Vilmsi (2005) monument Pärnus, Karl Menningu (2006) oma Tartus, "Nõmme emme" (1998) Tallinnas Nõmme keskuse juures ja "Hämarik" (2005) Tallinnas Viru keskuse juures.
Näitus "Ausambad" on otsene kommentaar sealsamas Kunstihoone galerii ees toimuvatele Vabadussõja võidusamba ehitustöödele. Mikoff pöörab sõna otseses mõttes pea peale arusaama monumendist kui figuuriga sambast. Tema monumentide kujud ei seisa mitte jalgadel, vaid on keeratud äraspidi.
Kuraator Reet Varblane näeb neis alapidi keeratud ja pintsaklipslasteks riietatud meesfiguurides pigem häbisambaid kui ausambaid. Kahel penoplastist pjedestaalil on jalgupidi lakke riputatud figuurid, kelle pea oleks justkui alussamba sisse vajunud. See muudab monumendi figuuriks oleva isiku tundmatuks, võtab ära võimaluse arvata konkreetselt kelle või mille jaoks need peaksid püstitatud olema.
Kolmas figuur on peidetud näituseruumi tagumisse ossa. Tontlik valge rüüga kaetud skulptuur annab veel vähem aimu, mille või kellega on tegemist. Pikad skeletilikud rippuvad käed ning pea ja kaela puudumine viivad mõtted müstika tasandile.
Mõjuvale atmosfäärile aitab kaasa hämar teatraalne valgustus. Galerii aknad on kinni kaetud ja ruumi seintele on projitseeritud ebaloomulikult mõjuv roosa valgus. Kogu ruumiinstallatsioon jätab ühelt poolt pühaliku mulje, mis muutub absurdilavastuseks niipea, kui sammaste ülesehitusse süveneda. Ka kunstnik ise ütleb, et kui vaataja näeb kogu ettevõtmises irooniat, siis on ta õigel teel. Mikoff tõdeb, et see on tema esimene sotsiaalne projekt. Figuuride peata jätmisel oli kunstnikul kindel eesmärk - ilmestada kõrgema võimu mõtlematult kiiret tegutsemist, peataolekut ja professionaalide arvamusest kõrvale hiilimist praegu kerkiva Vabadussõja sambaga tegelemisel.
Autor: Ragne Nukk