Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uusi prügilaid pole Eestile vaja

    Äripäeva teatel kavatseb riik anda Cleanawayle 43 miljonit krooni, et rajada taas üks uus prügila Viljandimaale. See on riigi raha raiskamine. Tänapäevane prügi käitlemine pole enam prügi matmine ja keskkonnaprobleemide tekitamine, vaid prügi töötlemine ja taaskasutamine.
    Jäätmemajandus ei nõua lõputut raha matmist kallitesse europrügilatesse, vaid palju odavamaid töötlusterminale, kust prügi asemel väljub alternatiivkütus (kütteväärtus kaks korda kõrgem kui puidul või põlevkivil) ja pinnatäitematerjal.
    Ecocleaner OÜ rajas Sillamäele Baltimaade esimese olmejäätmete biomehaanilise töötlemise terminali. Eesmärk on jäätmete maksimaalne taaskasutamine. Terminalis saab töödelda 35 000 tonni jäätmeid ehk kogu Ida-Virumaa olmejäätmed. Näiteks saab Kunda tsemenditehas kasutada jäätmekütust ja hoida kokku kuni 160 000 tonni põlevkivi aastas. Orgaaniline väetis - kompost - sobib suletavate prügilate ja poolkoksi mägede rekultiveerimiseks, järgneva töötlusega saaks seda kasutada mujalgi.
    Lõuna-Eesti prügimajanduse probleem on kunstlik, n-ö suurte prügiveofirmade poolt inimestele ja omavalitsustele prügi silma ajamine. Ecocleaner alustas prügitöötlusterminali rajamist Valgamaale ja tegi Tartu linnavalitsusele ettepaneku koostööks suletava Aardlapalu prügila kompostiväljaku kasutamiseks. Kagu-Eesti terminalid alustavad tööd juulis 2009, kui prügilad Lõuna-Eestis suletakse.
    Olmeprügi uputamine prügilatesse on möödanik, vaja on toetada prügi taaskasutamise projekte. Ja mis peamine - töötlemisterminalid ei pea olema kallid ega tõstma inimestele prügikäitlemise hinda. Ühe terminali rajamiseks kulub ligi 20 miljonit. See suudaks aastas töödelda kuni 35 000 tonni olme- või biolagunevaid jäätmeid. Kolmandiku elanike teenindamiseks on vaja rajada kolm terminali. Investeeringute kogumaksumus on 50 miljonit, sellest vähemalt pool oleks erakapital. Kasutusse saaks võtta ka juba riigi vahenditega rajatud Aardlapalu ja Väätsa prügilate kompostiväljakuid.
    Seega pole Lõuna-Eestil prügi ladestamise probleeme, sest seda polegi vaja ladestada. Riigi raha saab kasutada tunduvalt efektiivsemalt. Prügi matmine on kuritegu tulevaste põlvede suhtes. Ka euronõuete järgi rajatud prügilad reostavad loodust kasvuhoonegaasidega, neis tekkiv nõrgvesi on happeline ja sisaldab toksilisi aineid. Iga prügila käitamine on kulukas, kui seda teha maksimaalselt keskkonda säästes.
    Riik on doteerinud prügi ladestamise hinda (tonni ladestamine maksaks 900-1000 krooni, praegu on keskmine pisut üle 550). Kõigi prügilate ruutmeetrid on valminud 90% ulatuses riigi rahakoti arvelt. Kokku on riik on suunanud prügilate ehitamisse ligi 500 miljonit.
    Prügila ehitamine on riigile praegu raske otsus. Uue n-ö prügila rajamine Lõuna-Eestisse nõuab 50-100 miljonit, aga see täituks ja vajaks uusi investeeringuid juba 3 aasta pärast. Uute prügiladestusalade investeeringute nõudlus tekiks ka Saaremaal, Järvamaal ja Pärnumaal. Raha tuleb leida ka 10 vana prügila sulgemiseks.
    Autor: Indrek Paal
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.