Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nädal Indrek Kaldi pilgu läbi
Sellist soodusmüüki kui viimastel aegadel pole ammu näha olnud. Palun väga - Eesti börsifirmade aktsiad on üliodavad, korterite-majade hinnad muudkui langevad, uusi (lao)autosid saab poolmuidu jne. Klientidel on pidu, kommenteeris eile Viking Motorsi juht.
Ent asjal on ka teine pool, nimelt saab pangast laenu või liisingut varasemast märksa karmimatel tingimustel. Ja paljud varem kvalifitseerunud ei saa üldse. Nii et pidu võib ju olla, ostjaid eriti mitte.
Ja mõistagi pole põhi käes. Kinnisvaraarendaja või automüüja võib öelda, et pakub kaupa omahinnaga või alla selle, ent hinna paneb ikkagi paika turg. Kui ostuhuvi tekib "omahinnast" näiteks kolmandiku võrra altpoolt, peab müüja kaotusega leppima.
Mõru pill tuleb võib-olla alla neelata ka rootslastel, sest üks nende sümboleid - Volvo - võib minna hindude omandusse. Eks Volvo oli varemgi Rootsi auto pigem vaid ajaloolise tagapõhja tõttu, firma omanikuks on praegu USA Ford. Ka Saab kuulub ameeriklastele, nimelt General Motorsile.
Rootsi valitsus teatas, et peab rahapaigutust neisse kahte müügis autofirmasse liialt riskantseks ning ka toetusi ei luba euroliidu reeglid neil oma autotootjaile pakkuda. Volvo osas on huvilistena nimetatud Hiina ja India firmasid. Hiinlased pole Euroopas veel eriti kanda kinnitanud, kuigi automessidel on neid - tihtipeale mõne Saksa või Jaapani autoga äravahetamiseni sarnaseid koopiaid - nähtud küll.
See-eest India suur tööstushiid Tata on jala juba ukse vahele saanud. Nimelt ostsid nad tänavu kevadel Fordilt briti autotööstuse kroonijuveelid Jaguari ning Land Roveri. Veel eelmise sajandi keskel kuulus India Briti impeeriumi koosseisu. Olid ajad...
Ega Eestiski olukord parem ole, sinilind on käest libisemas. Nädal tagasi soovitas Äripäev oma juhtkirjas lasta Ansipil pääsuke lendu ehk müüa riigi kolmandikuline osalus Estonian Airis ultimatiivses toonis sellekohase nõudmise esitanud kaasomanikule SASile. Kohe ilmusid välja kuulujutud, et meie raskustes lennufirmast on huvitatud ka Tallinki omanikud. Tõsi, laevandushiid teatas, et ei pea sellekohaseid läbirääkimisi. Ent võib-olla pidas Tallinki suuromanik Infortar?
Vaadates, kuidas Tallink on aastate jooksul laienenud - ostes sealjuures põhjanaabritelt ära konkurendi Silja Line'i -, võiks ehk isegi uskuda nende edusse ka Estonian Airi majandamisel. Teisalt on Tallink jätnud endast mulje kui ettevõttest, mis oma töötajatest ja väikeaktsionäridest eriti ei hooli. Meenutame laevapere kurtmist töötingimuste üle, röstriskandaali, puukfirmasid, suuromanike omavahelisi diile jms. Ükski neist ei tekita minus kui kliendis usaldust.