Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rooste sööb ka kroomi

    Roostevaba materjali tavalise musta metalliga valesti kokkusobitamise, keevitusvigade või mõne räigemagi eksimuse korral roostetab ka legeeritud teras suurepäraselt.
    Sellepärast on eriti oluline kasutada vastavalt keskkonnale ja tingimustele õige korrosioonikindlusega terast. Vastasel juhul võib tulla välja umbes sama, kui taguda mobiiltelefoniga naelu seina ja pärast õiendada, et miks selle telefoniga enam helistada ei saa.
    Põhilised komponendid roostevaba terase koostises on lisaks kroomile molübdeen, nikkel ja lämmastik, mis kõik avaldavad mõju materjali korrosioonikindlusele ning kristallstruktuurile. Üldine reegel ütleb, et kroomisisalduse suurendamisel materjali roostetamine väheneb.
    Roostevaba terase kasuks otsustamisel tuleks lähtuda ökonoomsusest - kui roostevaba tuleb ajas kestvam ja tänu sellele perspektiivis odavam, tasubki seda eelistada. Möödapääsmatu on kõrge korrosiooni- ja happekindlusega materjali kasutamine näiteks toidutööstustes, samuti kohtades, kus toruühendus peab kaitsma hinnalisi seadmeid jmt.
    Roostevaba terase müügiga tegeleva Soome ettevõtte Outokumpu Baltic müügidirektori Tarvo Mägi sõnul seisneb roostevaba terase korrodeerumise põhjus selles, et terasesulamis sisalduv ja sellele kaitsvat kihti moodustav vaba kroom kaob mingil põhjusel, kaitsekiht saab rikutud ja tee rooste tekkimisele ongi valla.
    Selle tõttu on roostekindluse tagamisel oluline, et roostevaba terase keevitamisel järgitaks õigeid töövõtteid ja kasutataks materjalile sobivat temperatuuri, torude keevitamise puhul kasutataks kaitse- ja juuregaasi ning et detailide järeltöötlus oleks perfektne.
    "Roostevaba terasega ümberkäimisel on mõned lihtsad reeglid. Nagu sööma minnes pestakse iseenesest mõistetavalt käed puhtaks, niisama loomulikult peaks töömees keevitamise ja pinnatöötluse juures jälgima, et materjali pind oleks ideaalselt puhas," selgitas Mägi.
    Üldiselt seonduvad probleemid eelkõige roostevabast terasest toruühendustega. Kui lehtmetalli keevist saab üldjuhul mõlemalt poolt lahti lihvida, vajadusel üle keevitada ning muul moel töödelda, siis torude keevitamisel on vajalik kasutada kaitse- ja juuregaasi. Selleks kasutatakse tavaliselt argooni, millega spetsiaalse varustuse abil täidetakse keevitamise ajaks toru see koht, kuhu tekkib keevituse juur.
    Spetselektroodi ASi tegevjuht Indrek Ranne on seda meelt, et roostevaba terase keevitamine nõuab keskmisest parema kvalifikatsiooniga töömeest ja et seda hästi osata, on tarvis palju harjutada.
    "Kui toru läbimõõt pole piisavalt suur, et selle sisse mahuks töömees keevisõmbluse järeltöötlust tegema, on juuregaasi kasutamine möödapääsmatu," kinnitas Ranne. "Juuregaasi ülesanne on eemaldada torust keevitamise ajaks hapnik, mis on korrosiooni peamine põhjustaja."
    Ranne sõnul on keeviste puhastamiseks mehaanilised ja keemilised tehnoloogiad, levinuimad neist lihvimine, söövitamine ja elektrokeemiline puhastamine.
    "Valiku juures tuleb kvaliteedi saavutamise kõrval jälgida, et tagatud oleks materjali vähene kahjustamine ja minimaalne keskkonnareostus," selgitas Ranne. "Näiteks toiduainetööstuse protsessimahutite töötlemise juures ei tohigi kasutada teisi meetodeid peale mehaanilise lihvimise."
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.