Ettevõtted tahavad massiliselt liisinguid lõpetada

17. detsember 2008, 17:34

Üks firmajuht kurtis hiljuti Äripäevale, et
tema ettevõtte käive on vähenenud ja oleks vaja lõpetada mitu liisingulepingut,
kuid pank pole nõus. Maksa nagu varem või võtame kõik sul liisingumasinad käest
ära, vahendas ettevõtja SEB Liisingu nõuet.

Eelarvet pingestavad liisingulepingud pole praeguses majandussituatsioonis üksnes ühe firmaomaniku, vaid paljude autoomanike ning ka kõigi liisingufirmade probleem. Automüüjad jätavad ennetähtaegselt tagastatud liisinguautod pankade koormaks. Pangad ahistavad liisinguvõtjaid, et nad jätkaksid maksmist seni, kuni sõidukeile omal käel ostjad või liisingu ülevõtjad leiavad.

"Oleme küsinud pangalt maksepuhkust, lepingute refinantseerimist, osade sõidukite väljaostmist ning osadest loobumist ning ükski variant ei ole neile sobinud," kurtis anonüümseks jäänud ettevõtja, kes tahab töömahu vähenemise tõttu 3-4 veoautost lahti saada ning nende liisingulepingud lõpetada. Kokku on sel ettevõttel 16 masinat. Osad neist on majandusbuumi aegsest kasumist välja ostetud.

Ehkki liisingulepingud on sõlmitud ükshaaval ning mingit raamlepingut pole, väidab SEB Liising ettevõtja kinnitusel, et kõik veoautode liisingud on omavahel seotud. Liisingulepingut saab aga ennetähtaegselt lõpetada vaid liisinguandja ning seda juhul, kui ettevõte jääb makseid võlgu kahel järjestikulisel kuul või rikub ükskõik millist muud liisinguandja jaoks olulist kohustust. Ettevõte oma veokitele ise senini ostjat otsinud pole.

Saksa Auto müügijuht Heikki Jaansalu tunnistas aripaev.ee-le: "Idee poolest pole see automüüja teema. Meil pole kohustust ennetähtaegselt tagastatud liisinguautosid tagasi osta." Tagasiostukohustus tekib alles liisinguperioodi lõpus, selgitas ta.

Jaansalu ütles samas, et kes koormavast liisinguautost lahti tahab saada, peab ise vaatama, kuidas ostja leiab. Automüüja reeglina masinat tagasi ei võta. Erandiks on juhud, kui klient soovib liisinguautot vahetada sama autokaupmehe müüdava sõiduki vastu. Sellisel vahetusel on peamisteks teguriteks liisingu jääkmaksumus ning auto turuhind.

"Me lähtume autode hindamisel reaalsest turusituatsioonist ja oleme konservatiivsed," rääkis Jaansoo. See tähendab, et vähekasutatud liisinguauto jääkmaksumus võib ületada sõiduki praegust turuhinda vaat et isegi kordades. Samas tahavad liisinguautosid tagasi tuua ja odavamate ning ökonoomsemate vastu vahetada mitte ainult eraisikud, vaid ka paljud firmad.

"Nii aga ei lähe, et pakutakse kahte suurt autot tingimusel, et võtame vastu ühe väikese. Selliseid pakkumisi tuleb meile lausa iga päev," kirjeldas Jaansoo toimuvat.

AS Info-Auto turundusdirektor Tiit Lilllipuu ütles samuti, et kujunenud turusituatsioonis nad liisinguvõtjate soovil sõidukeid tagasi ei osta. "Tõsi, teeme seda juhul, kui klient soovib pruugitud sõiduki meil uue vastu vahetada ning me kliendiga sisseostuhinnas kokkuleppele jõuame," rääkis ta.

"Loomulikult ostame tagasi sõidukid, mille liisingutähtaeg on täis saanud ning oleme võtnud tagasiostukohustuse," lisas Lillipuu. "Pruugitud sõidukite turg on juba mitmeid kuid küllastunud, vastavalt sellele kujunevad ka hinnad, mis on järsult langenud. Ja autode müügiperiood, mis on kasvanud."

Silberauto juhatuse liige, Mercedes-Benz sõiduautode müügidirektor Toomas Kreek sõnas, et Silberauto liisingust tulnud sõidukeid tagasi ei osta, kui see pole nende jaoks osa uue auto müügiprotsessist.

"Sellele küsimusele oskavad vastuse anda siiski liisingfirmad. Vastavat infot reeglina meile ei edastata," ütles Kreek klientide arvu kohta, kes on viimase poole aasta jooksul tahtnud liisingulepinguid üles öelda.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
17. December 2008, 18:27
Otsi:

Ava täpsem otsing