Ajalehtede reklaamikäive vähenes aastaga 8%

02. jaanuar 2009, 11:07

Eesti viie juhtiva ajalehe reklaamikäive
näitas 2008. aasta lõpuks 36,6 miljoni krooni võrra väiksemat summat kui aasta
varem, moodustades 426,8 miljonit krooni.

"Vaatamata kehvale aasta lõpule, jäi tulemus üldise languse taustal küllalt heaks," nentis Eesti Ajalehtede Liidu tegevjuht Toomas Leito.

Postimehe reklaamikäive oli 132,8 miljonit krooni, vähenedes aastaga 1,6 miljoni võrra; Eesti Päevalehel 67,9 miljonit - 1,5 miljonit vähem kui aasta varem. Teiste lehtede kukkumised olid suuremad: Õhtulehe reklaamikäive kukkus 3,6 miljonit 60,9 miljoni krooni peale, Eesti Ekspressi reklaamitulud jäid 11,6 miljonit väiksemaks, tulemuseks 75,2 miljonit krooni ning Äripäevas vähenesid reklaamitulud 18,3 miljonit krooni, mis tegi 2008. aasta käibenumbriks 90 miljonit krooni.

Kui reklaamikäibe kukkumised jäid 1 ja 17 % vahele, tegid reklaamimahud läbi tunduvalt suuremad langused: Õhtuleht -14%, Äripäev -18%, Eesti Päevaleht -20%, Eesti Ekspress -21% ja Postimees -22%. Võrreldes 2007. aasta 12 kuuga vähenes reklaamimaht 3050 külge ehk 19%, moodustades viie lehe peale kokku 13 030 külge.

Leito sõnul näitavad numbrid, et seni hüppeliselt kosunud veebireklaam ei kasva enam nii jõudsalt kui varem, kuid näitab siiski veel tõusu. "Näiteks Postimehe reklaami kogukäibest moodustab veebireklaam juba 17%, 2007.aastal oli see näitaja 10%," ütles Leito.

Tervikuna oli lehtede veebireklaami müük mullusega võrreldes 7% plussis. "Üldise languse taustal pole paha," märkis Leito. Aastakäibest moodustas netireklaam 2008. aastal 13%. Detsembris tegi veebireklaamis pisikese tiigrihüppe Õhtuleht, mille käive küündis miljoni alla.

Aasta lõpp ja detsember olidki ajalehtede jaoks kõige kehvemad kuud. Detsembris jäi reklaami käibenumber 2007. aastaga võrreldes 20% võrra väiksemaks, kukkudes 7,3 miljonit 29,2 miljoni kroonini. Reklaamimaht vähenes aga 30%, mis tähendab 351 lehekülge vähem reklaami.

"Detsember oli ka suhteliselt aasta kõige kehvem reklaamikuu. Selle aasta reklaamituru trend oli selge: aasta alguse parem seis muutus iga kuuga halvemaks ja viimane kvartal oli lausa hull," nentis Leito. Tema sõnul on võimalik, et ajalehtede reklaamikäibe põhi saavutati aasta lõpus ja edasi läheb olukord paremaks.

Kui vaadata reklaami erinevates sektorites, siis juba oli varem kadunud reklaam kinnisvara- ja tööjõuturul, detsembris haihtus ka autoreklaam, mis langes mullusega võrreldes 42%, reisi – ja ehitusreklaam kukkus vastavalt 42% ja 43%. Olematuks jäi telekommunikatsiooni reklaam – languseks 63%. Üks väheseid positiivseid erandeid oli sisustus, kus reklaam kosus 20%. Ka jaemüügiketid tegid Leito sõnul jõulude ajal normaalselt reklaami. Siiski jäi spetsiaalne jõulureklaam nagu jõulutervitused, uued tooted jm äärmiselt tagasihoidlikuks.

Leito sõnul on ebastabiilses majandusruumis järgmiseks aastaks üsna raske prognoosi teha. "Ometi olen ma seekord suhteliselt optimistlik: 2009. aasta jääb ajalehtede reklaamiturg selle aasta tasemele või isegi kasvab 3-5%," pakkus Leito lisades, et suure tõenäosusega tuleb elavnemine aasta lõpus. Kõige raskem saab tema hinnangul lehtedel olema esimeses kvartalis. Pärast seda aga oodatakse juba tõusu, millele peaksid Leito hinnangul kaasa aitama ka kahed valimised.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. January 2009, 21:32
Otsi:

Ava täpsem otsing