Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kriisi võimalus: väike on ilus

    Eesti majanduse tasakaalustamatust on täheldatud mõnda aega. Selle eeldatavaks vastumürgiks on Eesti Nokia ja teadmispõhine majandus, mille sisu on jäänud ähmaseks. Siht on teada, aga tee, mis sihini viiks, on puudu - toota rohkem vähema ressurssidega, aga kuidas? Olukorras, kus terve maailm on muudatuse lävel, on meie kuldne võimalus oma asjad korda saada - eeldades, et hindame olukorda adekvaatselt.
    Viimaste aastakümnete ülihea maailmamajandus oli tingitud mitmest asjaolust. Esiteks, turumajanduse laienemine maailma eri piirkondades, sh Hiinas ja Ida-Euroopas tagas pideva tarbimis- ja tootmispotentsiaali juurdekasvu. Teine oluline faktor oli tootmisprotsesside efektiviseerimine, mis võimaldas väiksemate ressurssidega toota rohkem. Kolmandaks toetasid majandust innovatiivsed finantsinstrumendid, mis oluliselt kiirendasid raharinglust, aga mille kibedaid vilju me praegu manustame.
    Majanduskasvu soodustanud teguritest on kõige vähem räägitud efektiivsuse tõstmisest. Suurim efektiivsuse kasv on seotud logistikaga, kus on panustatud vaheladude vähendamisele ja tootmissüsteemi paindlikkusele. Toodetakse vaid seda, mida vajatakse, ja vaid siis, kui lõpptarbija seda nõuab. Tootmisahelate kiirus on viimaste aastatega suurenenud mitu korda.
    Selle tulemusena annab aga ka nõudluse langus varasemast kiiremini tunda. Vähenev nõudlus toob kiiremini kaasa tootmislanguse, millele järgneb veel suurem nõudluse langus. Positiivne on, et sama peaks kehtima ka tõusul - nõudluse taastumine peaks kiiremini efekti andma terves ahelas.
    Tuleviku majandusorganisatsioon peab veel enam arvestama nõudluse muudatustega ja olema veel paindlikum. Efektiivsuseks on ruumi veel tohutult - vaata mis tootmisahelat tahes, töötlemise ja transpordi aeg on ainult murdosa tarneajast. Suurema osa ajakulust moodustavad ooteajad vaheladudes ja terminalides.
    Teine eeldatav muudatus on vähenev usk Hiinasse kui maailma töökotta. Vahemaad Aasia ja lääne turgude vahel on suured, mis pärsib paindlikkust.
    Teadmispõhine majandus ei ole ainult keerukate toodete tootmine, vaid ka toodete efektiivne tootmine. Me sooviksime ju, et lisandväärtuse ja kasutatud ressurssi suhe suureneks. Seda võib saavutada kahel viisil - toota kallimaid tooteid või kasutada vähem ressursse.
    Kallimate, st uudsete toodete tootmine, kus lisandväärtus on kordi suurem, toob muidugi kaasa suuremaid kasumeid ja rahavooge, mis toetavad kohalikku majandust, kui majandus on valmis protsessis osalema.
    Isegi kui mingi Eestis asuv firma suudab leiutada järgmise põlvkonna suurtoote, on Eesti majandusel sellest otse kasu ainult juhul, kui meie oleme valmis seda arendama, tootma ja turustama. Muidu ei teki Eesti Nokia, vaid Eesti Minox, millest ei tõuse tulu kunagi.
    Ainult efektiivne ja paindlik majandus suudab uut tootmist vastu võtta. Suuri leiutisi ei saa planeerida, aga tootmise efektiivsust saab sihilikult ja organiseeritult kasvatada. Sinna kuuluvad sellised instrumendid nagu täpselt õigel ajal, ühe osa tootmine, üheminutiline tööriista vahetus. Need tehnikad on tähtsad ja on rakendatavad mis tahes kauba või teenuse puhul. Ei tohi olla vahet, kas tellin midagi ühekaupa või kümnetuhandelistes partiides - kulu peaks olema sarnane. Väikese partii ühikuhind on aga kõrgem - kasu suurem. Väike on ilus - nagu terve meie riik.
    Autor: Jaan Mihkel Uustalu
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.