Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Itaalia värv ja valgus
Näitusele on üles pandud eesti kunstnike Itaalias valminud skulptuure, graafikat, fotosid ja maale nii 19. sajandist kui ka 20. sajandi algusest.
Grand tour'iks nimetati 19. sajandil pikka, mitmete sihtpunktidega reisi, mille käigus laiendati oma silmaringi ja saadi kogemusi. See mõiste ei olnud kasutusel ainult kunstnike seas, vaid oli üldtuntud. Näiteks käisid inglise aadlivõsukesed oma seltskonnakombeid lihvimas Pariisis, Viinis ja Prahas.
Euroopa põhjapoolsemate riikide kunstnike küpseks saamise paigaks ja kohustuslikuks reisisihtmärgiks ning praktikakohaks oli peaasjalikult aga Itaalia.
Neile, kel ei olnud võimalusi nii suurt reisi ette võtta, olid vaimusilmas rändamiseks abiks just nende samade kunstnike tehtud gravüürid ja maalid. Kui gravüürid olid enamjaolt topograafilised ja andsid täpse ettekujutuse Itaalia geograafiast, siis emotsionaalsuse ja värvikirevuse manasid silme ette rahulolust pakatavad maalid.
Eesti 20. sajandi alguse kunstile olid omased maalähedased ja tagasihoidlikud loomulikud toonid. "Grand Tour" avab aga vaataja silmad - tõepoolest, eesti kunstniku inspiratsioon puhkes õitsele just Itaalia vapustavate ja meeliülendavate loodusvaadete keskel.
Peamised sihtkohad Itaalias olid Rooma, Veneetsia, Napoli ja Capri. Vahemerelist olustikku paistavad eesti kunstnikud kujutavat erilise kirega. Konrad Mäe Capri ja Veneetsia vaated lausa kiirgavad energiat ja päikest, valgus ja helesinine taevas ning meri on maalide liigutavamad komponendid. Pole näha killukestki nukrust. Ka Ants Laikmaa veetis Capril aega ning peale maalimise ja joonistamise saatis ta kodumaale lüürilisi reisikirju Vahemere mailt.
Veel on näitusel väljas mitmeid Itaalia-ainelisi maale Johan Kölerilt, nii lummavaid maastikke kui ka huvitavaid persoone.
19. sajandi maalijatest on esindatud veel esimene Eesti päritolu naiskunstnik Julie Hagen-Schwarz, kes maalis oma muljeid hiljemgi, pärast seda, kui ta perekonna survel oli sunnitud Itaaliast tagasi kodumaale pöörduma.
Näitusetööde nimekiri on pikk ning valik mitmekesine ja laiahaardeline. Nii leiab abstraktset laadi Ado Vabbe kõrval ka Johann Wilhelm Krause gravüüre, Paul Raua Itaalia-motiive ja August Weizenbergi skulptuure Itaalia valitsejatest.
Autor: Ragne Nukk