Estonian Airi viimased päevad

ÄP 20. jaanuar 2009, 00:00

Veel novembri alguses oli Eesti riigil valida, mida peale hakata majandusraskustes sipleva Estonian Airiga - müüa oma osalus lennufirmas suuremale osanikule SASile või uuele strateegilisele investorile.

Kumbki variant ei paistnud sobivat valitsusliidu, aga ka paljude teiste poliitikute ning ettevõtjate huviga säilitada riigile nn rahvuslik lennukompanii. Viimane eeldanuks pigem SASi väljaostmist, ent patriootiline meelsus on siiani ainult päädinud juttudega ? la "me oleme Tallinnast ja me maksame".

Mõistetavalt polnud riigil ei siis ega ammugi mitte enam nüüd lennukompanii väljaostmiseks raha kusagilt võtta.

Veel enam, praegu pole riigil ka lootust oma osaluse müügist saada sedagi summat - ca 150 mln krooni -, millest andis sügisel mõista SAS, kui käis taas valitsuse ukse taga koputamas.

Praegu polegi riigil enam ka midagi valida - SAS võib lasta kuulutada välja Estonian Airi pankroti ning võtta lennukompanii lihtsalt üle.

Õieti pole ka enam midagi üle võtta - Estonian Airist on järel sisuliselt vaid kaubamärk, rahvuslikust lennukompaniist lendav kummitus, SASi ülalpeetav.

Estonian Air on saanud mitu kuud SASilt rahasüste, viimati kaks miljonit eurot, laenuks, et maksta töötajate palku, osta lennukitele kütust, hooldada lennukeid. Ka kolme uue Bombardieri sissemaksed tegi SAS. Estonian Airi omakapital on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsleri Marika Priske sõnul vajunud miinusesse.

Toimetus ei usu firma ega majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi juttudesse helgest tulevikust, vähemalt seniste omanikega mitte. Firma loodab esimese kvartali lõpuks negatiivsed rahavood positiivseiks keerata. Kui edu ei toonud majanduse kasvuaastad ja kehval ajal kummitab pankrot, riik raha ei taha (ei saa) sisse panna ning SAS ei taha ka enam n-ö kummitust reanimeerida, siis paistab ilusa tuleviku asemel pigem lõputu õudus.

Õigupoolest pole SASil mõtet ühe omanikuna raha Estonian Airi taguda, kui kaasomanik - Eesti riik - ei pane sinna raha juurde. Eesti riigi nostalgitsemine rahvusliku lennukompanii omamise teemal - üldise majanduse languse kõrval - on viinud lennufirma sisuliselt viimse päeva koidikuni.

Kui valitsus hoolib kuigivõrdki Estonian Airist, siis laseb ta pääsukese lendu, kuni ta tiivad veel kannavad, nagu soovitasime novembris oma juhtkirjas. Loobub oma osalusest ja laseb SASil seda majandada. Ehkki SAS on samuti raskustes ja võlgades ning otsib isegi kosilast, on tegemist kogemustega ettevõttega. Tõenäoliselt tuleb SASil loobuda osalusest airBalticus, seda enam suudab ta keskenduda Estonian Airile.

Valitsus saaks Estonian Airi asemel keskenduda Tallinna lennujaamale ja teha Eesti selle kaudu lennufirmadele köitvaks. Siis pole karta, et meie lennuühendus maailmaga napiks jääks.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:54
Otsi:

Ava täpsem otsing