Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hea idee tuleb ilusa ilmaga
Innovatsioon ja loovus on nagu tuli ja soojus - ühte ei saa ilma teiseta. Ärielus tuleb uuendusteni jõudmiseks hoida ja arendada loomingulist õhkkonda. Mida soodsam on õhkkond, seda innovaatilisem on tulemus.
Uurimused näitavad, et ettevõtte õhkkond on innovatsiooni eeltingimus. Loomingulise õhkkonnata on innovatsioon läbikukkumisele määratud. Sel juhul võib ettevõtte jaoks olla parim valik püüd kogu toote või ettevõtte elutsükli vältel vastu pidada ja siis tegevus lõpetada.
Rootsi professor Gorn Eklund, maailma juhtivaid teadlasi loomingulise õhkkonna uurimise vallas, on uurinud sadu firmasid Rootsis jm, tuues välja seosed innovatsiooni, loovuse ja ettevõtte õhkkonna vahel ning saavutanud suurepäraseid tulemusi, mis omakorda on toonud kaasa tõusu ettevõtete uuendustegevuses.
Loomingulise õhkkonna definitsioon on sarnane sellega, mida teame meteoroloogiast - ettevõtte "ilmastikuolud" mingil hetkel.
Lähtudes uurimistööst, mis tehti sadades firmades, nii innovaatilistes kui ka mitteinnovaatilistes, määratleti statistiliselt üheksa olulise tähtsusega loomingulist kliimat positiivselt või negatiivselt mõjutavat faktorit. Need seonduvad peamiselt juhtkonna, personalipoliitika, töötajate isikuomaduste, tööülesannete, tehnoloogia, visiooni, eesmärkide, tõekspidamiste, keskkonna, imago ja organisatsiooni struktuuriga.
Olles võimelised määratlema loomingulise õhkkonna tähtsust innovatsiooni jaoks ning seda õhkkonda mõjutavaid tegureid, oskame paremini positiivset õhkkonda kujundada.
Tõsi on see, et õhkkond ei mõjuta mitte ainult innovatsiooni, vaid ettevõtte üldisi saavutusi. Õhkkond funktsioneerib sarnaselt protsessoriga, mille kaudu ettevõte juhib oma ressursse - inimesi, hooneid, sisseseadet ja masinaparki - eesmärgiga saavutada kasumit, innovatsiooni, kvaliteeti ja töötajate rahulolu. Hea õhkkond annab positiivseid tulemusi, halb omakorda negatiivseid.
Ent kõik firma tulemused, nii head kui ka halvad, on kõikide, omanike, juhtkonna ja töötajate, ühise pingutuse vili. Me kõik peame tublisti tööd tegema ja võtma endale kohustuse anda oma panus positiivse õhkkonna kujundamisse selles ettevõttes, kus me töötame. Iga juht, kes tahab innovatsiooni taset tõsta, peab tagama, et õhkkond stimuleeriks ideede genereerimist, need omakorda võivad realiseeruda ahvatlevate ärivõimalustena.
Meenutagem vana ütlust: "Ära loodagi saada saagiks banaane, kui oled maha pannud kartulid". Mida külvad, seda lõikad - see kehtib ka äris. Siin ei ole nõiakunsti!
Autor: Stein Skjorshammer