Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
MEHF hüdroõli säästab 14% kütust
Hüdroõli on jõu edasikandjaks enamikes ehitusmasinates ja paljudes põllumajandus- ja tööstusseadmetes.
Viimastel aastatel on mootoriõlidega analoogse kvalitatiivse sammu edasi astunud ka hüdroõlid. Neid uue põlvkonna hüdroõlisid nimetatakse lühidalt MEHFiks, mis tuleneb inglisekeelsest väljendist Maximum Efficiency Hydraulic Fluid. Selliste õlide kasutamise puhul avaldub maksimaalne efektiivsus ennekõike tänu hõõrdumise vähenemisele nii üksteise suhtes liikuvate tööpindade vahel kui ka hüdrovedeliku sisehõõrdumises.
Üks oluline hüdrovedeliku näitaja on stabiilne viskoossus ehk voolavus - paksus erinevatel töötemperatuuridel. Tavalised hüdroõlid kipuvad madalatel temperatuuridel olema liialt paksud ja kõrgetel temperatuuridel liialt vedelad. Liiga paks õli põhjustab energia- ja kütusekulu, liiga vedel õli laastab tehnikat intensiivse kulumisega.
Varasemast ajast on tuntud nn aastaringsed HVLP klassi hüdroõlid, mille külmakindlus on küll oluliselt parem tavalise hüdroõli (HLP) omast, kuid võrreldes MEHF õlidega on nende viskoossuse sõltuvus temperatuurist suurem.
Ajakirjas Mobile Maschinen (4/2008) kirjeldati käigukatsetusi MEHF hüdrovedelikuga CAT ekskavaatoris ja frontaallaaduris. Registreeriti võrreldes tootja poolt soovitatud HVLP hüdroõliga kütuse kokkuhoid 13,6%-15,5% ja tootlikkuse kasv 15,7%-14,3% .
Addinol on Saksamaal läbi viinud mõned katsed, et selgitada välja rahaline kokkuhoid MEHF õlide kasutamisel. Esimese hüdrosüsteemi maht oli 200 liitrit ja teise 1500 liitrit. Katses võrreldi omavahel HV ECO FLUID ja HLP klassi hüdroõli. Aastaseks kokkuhoiuks saadi mobiilses süsteemis 4490,1 eurot ning statsionaarses süsteemis 3087,46 eurot.
Autor: Jaanus Lember