Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Firma oma lennuk on saanud uhkuseasjast häbiplekiks

30. jaanuar 2009, 19:30

USA ettevõtted loobuvad oma
lennukiparkidest mitte ainult kulude pärast, vaid ka seetõttu, et nood
toovad kaasa lennuka raiskaja maine.

“Aasta tagasi oli ühel lennukil 30 ostuhuvilist,” rääkis firmadele sobivate reaktiivlennukite vahendaja Jay Mesinger, “praegu otsib 30 lennukit ühte ostjat.”

Pärast Ameerika äris kadedust äratava uhkuseasjana veedetud aega, mida aktsionäridele õigustati kui üle ilma reisivate firmajuhtide aja ja raha kokkuhoiu vahendit, on firma oma lennukist saamas kõrgelennulise raiskamise sümbol, kirjutas eile New York Times. Sestap kalduvad oma mainet lappida püüdvad ettevõtted lennukeist loobuma.

Eriti kurja pilguga vaatab maksumaksja raha küsivatele ja vanal kujul mugavusi nautivaile lennukiomanikele Kongress. Detroidi autobossid said oma vitsad mullu, kui sõitsid Washingtoni raha küsima, igaüks omaette lennukis. Peale seda lubasid nad oma õhulaevastiku maha müüa. Nüüd on Citigroup teatanud, et loobub 42 mln dollarilisest Dassault Falcon 7X reaktiivist, mille nad varem olid tellinud.

“Firmalennuki omamine on saamas halva mainega asjaks,” sõnas JSA Researchi lennundusanalüütik Paul Nisbet. Kui nii paljud ettevõtted kulude kokkuhoiuks ja PR-kahjude vältimiseks oma õhusõidukid müüki panevad, ujutatakse turg üle ja kasutatud reaktiivide hinnad kukuvad.

Lennukite vahendaja Jay Mesingeri sõnul on 2007. a lõpust alates hinnad langenud 30-40%.

Sel kolmapäeval teatas kohvikukett Starbucks, et müüb raha kokkuhoiu eesmärgil oma kolmest lennukist kaks maha. Valdkonna asjatundjate sõnul ei tähenda suurfirma jaoks paari reaktiivlennuki käigushoidmise kulud kuigi palju, küll võidab aga ettevõtte imidž ning seepärast müüakse madalast hinnast hoolimata.

Lennukitootjatele taoline seis muidugi hästi ei mõju. Cessna koondas sel kuul 2000 töötajat, see oli viimasel ajal teine tööjõu kärpimine ning ettevõte on teatanud toodangu vähendamisest 2009. aastal.

Samamoodi on käitunud teine firmalennukite valmistaja Hawker Beechcraft. Kui maailma majandus edenes, kulus tellijal lennuki kättesaamiseks kolm kuni viis aastat. Ostjad maksid ka kasutatud reaktiivi eest uue hinda, kui ei soovinud kaua oodata.

Lennukiärimees Mesinger võrdles 12-14 kohaliste pruugitud lennukite hindu nüüd ja 2007. a lõpus. 2003. a. Atlandi ületamiseks võimelise mudeli Bombardier Global Express XRS võib praegu saada umbes 30 mln dollari eest, veidi üle aasta tagasi kulunuks 48 mln dollarit. Teiste mudelite puhul oli suhe sarnane. Potentsiaalsete ostjate ringi piirab ka laenu saamise keerukus.

Lennukivalmistajad plaanivad suurema hulga väiksemate ja odavamate lennukite asemel toota vähem, aga mõnevõrra suuremaid ja tippvarustusega mudeleid. Selles sektoris pole langust märgata, kuna nende tarbijaskond on sel varanduslikul tasemel, et ei lase end ajutistest majanduskriisidest segada.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. January 2009, 21:51
Otsi:

Ava täpsem otsing