Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Andmekaitse võtab reklaamijatele pakutava laste andmebaasi ette
Nädal tagasi esitles valemivihikutega tuntuks saanud OÜ Realister tasuta turundusideid jagavat portaali
turundusguru.ee, kus teiste teenuste seas on ka reklaampostitus 30 000 noorele vanuses 9-20 aastat.
Realisteri kvaliteedijuht Siiri Peelbaum ei vastanud küsimustele laste andmebaasi päritolu ega lapsevanemate teadlikkuse kohta, et nende võsukestele sel moel reklaami tehakse.
Andmekaitse inspektsiooni juht Viljar Peep ütles, et inspektsioon peab enne seisukoha võtmist laste andmebaasiga seonduvad asjaolud välja selgitama. "Asjaolude väljaselgitamise kiirus sõltub sellest, kui koostööaldis see äriühing on. Igatahes võtame selle kohe ette," ütles Peep.
Turu-uuringud ja otsepostitus on iseenesest legaalsed, kuid andmeid võib kasutada üksnes selleks, milleks klient need andis. Alaealiste puhul ei piisa ainult lapse nõusolekust. Tema andmeid jagada ja nende kasutamist määrata tohib vaid lapsevanem, selgitas Peep.
Realisteri tegevjuhi Krista Raagi sõnul kogus Realister 30 000 meiliaadressi oma kodulehekülgede kasutajailt, kes kõik andsid ka nõusoleku, saamaks informatsiooni nii valemivihiku müüjalt kui ka tema koostööpartneritelt. "Vihje nende (andmete - toim) kahtlasele päritolule on täiesti põhjendamatu," nurises ta. Kas ka lapsevanemad on reklaamspämmiga nõus, ta ei täpsustanud.
Realisteri suuromanik Sten Saar ei osanud öelda, kas neil on lastevanemate nõusolek reklaami edastamiseks. "Sellega tegeleb Krista," sõnas Saar.
Turundusguru kodulehel Realisteri koostööpartneriks nimetatud Mängukoopal on ligikaudu 60 000 lapseealist kasutajat, kes on kõik portaalipidajale usaldanud ka oma meiliaadressi. Mängukoopa asutaja Jaan Allikvere ütles, et ettevõtted saavad oma toodangut Mängukoopas küll tutvustada, kuid e-posti teel pole ta ühtki reklaami vahendanud.
"See on nõme! Kas teile meeldib spämm?" vastas Allikvere küsimusele, miks ta pole reklaampakkumisi meilitsi saatnud.
Läinud sügisel tasuta vihikuid jaganud OÜ Tasuta Vihiku juhatuse liige ja Pro Kapitali peajurist Ervin Nurmela sõnul on reklaam, mis on suunatud lastele, kahtlemata hell teema. "Konkreetselt lastele suunatud reklaamis on lisaks õigusaktidega paika pandud reeglitele oluline ka reklaami esitaja eetika," lisas ta.
Nurmela lisas: "Mis puutub konkurendi tehtud uude lahendusse, ei leidnud ma nende lehelt mingeid piiranguid lastele edastatava reklaami kohta. Seega näitab aeg, millised on turundusguru tegijate tõekspidamised."
Eesti Reklaamiagentuuride Liidu juht Heily Aavik kuulis sellisest pakkumisest esmakordselt. "Kohe tekib küsimus, kas see on seaduslik," ütles ta. Samas ei annaks see andmebaasi siiski eriti suurt konkurentsieelist, lisas Aavik.
Ta ei osanud öelda, kui suur on alaealistele suunatava reklaami, sh e-turunduse maht. "Kahjuks täpsed andmed puuduvad, arvan, et see on suhteliselt marginaalne," märkis ta.