Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

SAS jätab raja vabaks

Mariliis Pinn 04. veebruar 2009, 00:00

Äripäeva andmetel on mitmed suured lennukompaniid huvi tundnud SASi osaluse vastu Estonian Airis. Siiski jäi Air France-KLMi, Lufthansa ja Finnairi huvi aega, kui SASiga oli kõik veel hästi.

"Praegu ei ole ühtki strateegilist investorit silmapiiril. On kujunenud ajalooline hetk, mil Eesti riik võiks SASi osaluse väga soodsa hinnaga välja osta. Isegi hind ei ole SASile enam määrav. Peaasi, et tülikast osast lahti saaks," rääkis anonüümsust palunud asjatundja.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts eelistas eilses avalduses lennufirma uute omanikena Eesti investoreid, "kes järgivad riigi huve".

Saksa lennufirma Lufthansa ei kommenteerinud eile Äripäevale Estonian Airi võimalikku ostmist, kuid kinnitas, et Eesti turg on neile oluline.

Finnairi kinnitas, et neil huvi puudub. "Meie liinivõrk Balti riikides ja Soomes on kaetud," lausus Finnairi asepresident Taneli Hassinen.

AirBalticult ja British Airwaysilt ei õnnestunud Äripäeval eile kommentaare saada, nagu ka Eesti bussi-, rongi- ja laevaäris jõudsalt kanda kinnitanud Marcel Vichmannilt ja Tiit Pruulilt.

Viimastel kuudel Estonian Airi kosilastena nimetatud Tallinki üks suuromanikke Ain Hanschmidt ei soovinud teemat kommenteerida. "Ma ei saa praegu rääkida, olen nõupidamisel. Praeguses majandussituatsioonis peaksid inimesed rohkem tööd tegema ja vähem rääkima," märkis Hanschmidt.

Eelmise nädala alguses lausus Hanschmidt Äripäevale, et nii Tallinnale kui ka Eesti riigile on oluline see, et lennuliiklus toimiks.

"On selge, et SASi omandist huvituvat investorit huvitab Estonian Air, mitte 49% kaasomandit," ütles Estonian Airi nõukogu esimees Olev Schults. Eeldan, et SASi osalusest huvituvad investorid võtavad ettevõttega ja teiste aktsionäridega peagi ise ühendust, lisas ta.

Ka Estonian Airi juht Andrus Aljas ütles, et omanikevahetus ei tähenda olemasolevate plaanide kiiret ümbervaatamist ja koostöö SASiga jätkub.

"Kiiresti ostja leidmine oleks suurepärane," kommenteeris ASi Tallinna Lennujaam juhatuse esimees Rein Loik. "Tõenäoliselt on ostab osaluse investeerimispank või investeerimisgrupp, kes näiteks siin kandis juba lennuliinidesse investeerib. Ei tohi unustada ka kohalikke investoreid," lausus Loik logistikauudised.net-ile. "Arvan, et investorid juba tutvuvad Estonian Airiga."

Eilsel pressikonverentsil Stockholmis SASi majandustulemusi kommenteerides ütles kontserni juht Mats Jansson lõpuks välja, et nende huvi oli Balti riikides arendada airBalticut, ja avaldas soovi osalus Estonian Airis võimalikult kiiresti müüa.

"Tahame müüa nii kiiresti kui võimalik, kuid ilma väärtust kahjustamata," ütles Jansson. Kommenteerides Estonian Airile antud ligi 30 miljoni kroonist laenu, ütles ta, et tuli rahaabi anda. "Muidu oleks ta makseraskustesse sattunud või pankrotti läinud," ütles Jansson.

SASi põhihuvi Balti riikides oli airBaltic, mis tuli müüa sel põhjusel, et SASil ei olnud võimalik firmas kontrollosalust saada. Osaluse müük tõi firmale 250 miljonit Eesti krooni kasumit.

Kogu kontserni tulemust kommenteerides ütles Jansson, et see on "õudne tulemus", kuid lisas, et suur osa sellest on tingitud Spanairist, mis praeguseks on müüdud.

Küsimusele, kas SAS suudab jätkata iseseisva firmana, vastas Jansson, et praegu plaanib firma 100% keskenduda uue strateegia elluviimisele. Samas ei ole iseseisvaks jäämine "eesmärk omaette".

"Eesti ettevõtetest olen kuulnud Tallinkist," vastas Gild Bankersi partner Rain Tamm küsimusele Estonian Airi võimalike kosilaste kohta.

"Pikemas perspektiivis on lennundus riikliku tähtsusega regionaalpoliitiline küsimus. Kui oleme mures, et Võru- ja Põlvamaal saaksid inimesed koju bussiga sõita, siis Eesti jaoks on siiski tähtsam, et inimesed saaksid siia võimalikult paljudest kohtadest otse lennata," arutles Tamm.

Tamme hinnangul võiks ka Eesti riik Estonian Airi suuromanik olla. "Eesti riik on osale ettevõtetele hea omanik olnud. Estonian Airi asemel võiks maha müüa Eesti Posti või Eesti Loto. Kui kiiresti sobivat investorit ei leita, peaks riik igal juhul Estonian Airi omama ja elus hoidma. See on strateegiliselt niivõrd olulise tähtsusega, et lendama jäädaks, et siit ikka otselende oleks."

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:56
Otsi:

Ava täpsem otsing