Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riskifond Porsche teeb ka autosid
Samal ajal kui USA autotootjad teenivad juba aastaid kahjumeid, raporteeris Porsche tegevjuht Wendelin Wiedeking nädal aega tagasi toimunud aktsionäride üldkoosolekul eelmise finantsaasta kasumi kasvamisest tervelt 50 protsendi võrra. Mis aga veelgi üllatavam, sportautode tootja eelmise poolaasta kasum on suurem kui käive, millega see läheb ilmselt rekordite raamatusse, sest isegi Google'i kasumlikkus ei ületa sada protsenti, kirjutas ajakiri Fortune.
Porsche saab ainult 12 protsenti kasumist autode tootmisest, ülejäänud osa tuleb geniaalsest ja keerukast riskimaandamise skeemist, mis loodi enne, kui hakati üle võtma Euroopa suurimat autotootjat Volkswagenit ning mis kulmineerus viimase aktsiate paanilise lühikeste positsioonide katmisega eelmise aasta lõpus, kirjutas ajakiri. Nn lühikesi positsioone võtavad spekulandid, kes panustavad väärtpaberi langusele, müües laenatud aktsiaid ning lootes neid hiljem oodavalt tagasi osta. Kui aga panustamine ei õnnestu ning aktsia hind hakkab tõusma, peavad spekulandid mingil hetkel hakkama väärtpabereid paaniliselt ostma. Kui on tegemist suhteliselt vähelikviidse aktsiaga, võib tõus olla üsna märkimisväärne. Nii juhtuski möödunud novembris Volkswageni aktsiaga, mis läks 600protsendilisele tõusule, aga samal ajal viis hinnalangusele panustanud Saksamaa ühe rikkama ärimehe Adolf Merckle enesetapule.
Porsche riisus paanikalt veel ühe koorekihi, otsustades välja kirjutada optsioone 3 protsendile Volkswageni aktsiatele, mis tõi investeerimispank Goldman Sachsi arvutuste kohaselt veel 8 miljardit dollarit lisatulu. Jaanuari alguse seisuga kuulus Porschele üle 50 protsendi Volkswageni aktsiatest, aga tänu optsioonidele (õigus osta aktsiaid kindlal ajal kindla hinnaga) kuulub neile sisuliselt juba 74 protsenti Volkswagenist.
Sellise tegevuse tõttu visatakse autotööstuse ringkondades juba ammu nalja, et Porsche on riskifond, mis muu hulgas toodab autosid. Porsche ise seda muidugi naljaks ei pea, kinnitades, et tegevus on vajalik strateegiliste eesmärkide elluviimiseks.
Maailma kõige kasumlikum autotootja teenis eelmisel aastal iga sõiduki pealt keskmiselt 14 000 dollarit ehk 168 000 krooni marginaali. Briti autotööstuskonsultant Peter Schmidt kutsub Porschet hiiglaslikuks raha trükkimise masinaks.
Aga muidugi ei ole taevas pilvitu ka Porsche pea kohal. Aktsionäride üldkoosolekul teatas Wiedeking, et finantsaasta esimesel poolel (lõppes jaanuaris) vähenes käive 14 protsenti ning tootmine peatatakse 19 päevaks. Mõned analüütikud tõttasid kiiresti ka aktsia soovitust langetama.
Ehkki ettevõtte võlakoorem on suur, on Porschel vaba kapitali rohkem, kui USA valitsus kavatseb General Motorsile, Fordile ning Chryslerile kokku raha anda. Sellele lisandub osalus Volkswagenis. Investeerimisfirma Thornburg Investment Managementi portfellihaldur Alex Motola toonitas sügisel investeerimisajakirjale Barrons, et Volkswageni omanduse väärtus üksi on samaväärne Porsche kahekordse turuväärtusega.
Porsche hakkas Volkswageni aktsiaid ostma 2005. aastal pärast seda, kui Wiedekin oli aru saanud, et väikefirmana ei suuda Porsche globaalsetel turgudel suurtega konkureerida. Fortune tõi välja veel ühe nüansi - 2015. aastast kehtima hakkavad karmid nõuded autode süsinikdioksiidi emiteerimisele. Kuna emissioone hakatakse arvestama grupi baasil ning Volkswagen müüb üsna palju keskkonnasõbralikke mudeleid, lahendaks see hoobilt ka Porsche probleemid.
Samas ei lähe Väikesel Peetril Suure Peetri ülevõtmine nii libedalt, kui paistab. Porsche asutaja lapselaps Ferdinand Piech, kes on ühteaegu Porsche üks suuromanikke ja Volkswageni nõukogu esimees, on tehingu vastu. Konflikt lahenes septembris toimunud perekonna koosolekul, kus Wiedeking sai Volkswageni ülevõtmiseks täieliku toetuse.