Peagi lõhkeb ka meediamull

Tõnis Oja 10. veebruar 2009, 00:00

Kalev Meedia kümmekonna ajakirja sulgemine oli järjekordse majandusharu mulli lõhkemise avapauk. See majandusharu on meediatööstus, aga, nagu viimasel ajal ikka, pole tegemist ainult kohaliku, vaid globaalse nähtusega.

Kui meediamogul Rupert Murdoch käis 1991. aastal oma tollase abikaasa Anna sünnimaad kaemas, kohtus ta ka Eesti tulevase meediamagnaadi Hans H. Luigega. Murdoch võttis hiljem uue noorema naise (sama tegi ka Luik) ning Maarjamaale tal asja enam ei olnud.

Aga paralleele kahe mehe tegemiste vahel võis tõmmata ka 16 aastat hiljem. Kõigepealt tuli pommuudis teiselt poolt Atlandit: Murdoch tegi ülevõtmispakkumise meediakompaniile Dow Jonesi aktsiatele hinnaga, mis ületas turuhinna 70 protsenti. Dow Jones annab muuhulgas mõjukat majanduslehte The Wall Street Journal, mis on tiraažilt teine ajaleht Ameerika Ühendriikides. Majandusajakiri BusinessWeek nimetas ostu hullumeelseks.

Sama hullumeelse ostu tegi ka siinne meediamogul, omandades 700 miljoni krooni eest internetiportaali Delfi. Kuna Delfi tollast turuhinda pole teada, on raske hinnata, kui suurt preemiat maksis Ekspress Grupp firma eest. Pigem kipub müüjate saadud preemia ületama Dow Jonesi aktsionäridele ja suuromanikele Bancroftidele makstavat.

Majandusmulli peamine tunnus on tormijooks varadele, mille käigus ärimehed ostavad neid arutu hinnaga. Näiteid võib tuua nii kaugemalt (nafta hind kerkis vähem kui kümne aastaga viieteistkordseks) kui lähemalt (kinnisvarahindade kordistumine mõne aastaga).

Sama toimus meediaäris. Siin muutus kuumaks sõnaks online-ajakirjandus, kulminatsiooniks Delfi ostmine. See sai ilmselt tõukeks ka Kalevi suuromanikule Oliver Kruudale, kes hakkas kiiresti üles ehitama oma meediaimpeeriumi.

Sealpool Atlandit muutus aga vanameestest mogulite jaoks seksikaks hoopis pabermeedia. Lisaks 77aastasele Murdochile ostis USA tuntud kinnisvaraärimees Sam Zell (siis 66) laenurahaga ja viis börsilt ära Tribune Company (annab välja ka USA suurlehte Chicago Tribune).

Paraku just siis, kui Luik ostis Delfi (aga ka Maalehe) ja Murdoch viis lõpule The Wall Street Journali väljaostmise, lõhkes nii USAs kui Eestis kinnisvaramull ja varad hakkasid tasapisi väärtust kaotama. Ühtaegu selgus, et meediaettevõtted ei toogi nii palju reklaamiraha sisse, kui esialgu loodeti. Ja ülemaailmne finantskriis polnud selleks ajaks veel alanudki.

Praeguses situatsioonis on muidugi üsna raske hinnata, kuhu mingis tööstusharus langus ulatub. Meediaekspert Toomas Leito iseloomustas olukorda, et ei arvanud, "et põhi võib nii põhjas olla". Aga võib olla pole mitte põhi nii põhjas, vaid tipp oli hoopis liiga tipus.

Eestis ilmub praegu 300 trükiväljaannet - laias laastus vähem kui 5000 elaniku kohta eraldi leht või ajakiri. Veel üleküllastunum on telemaastik. Alla miljoni suurusele auditooriumile pakub saateid 11 kohalikku kanalit.

Kalevi ajakirjade sulgemine on ilmselt alles proloog. Ettevõtte ajakirjade valik oli väljakujunenud lugejaskonnaga, nende sulgemise põhjus polnud niivõrd majanduslik, kui see, et Kalev Meedia otsustajad ei saa päris hästi aru, mis see meedia on. Majanduslikust olukorrast tingitud meediatööstuse korrastumine seisab veel ees.

1,5 aastat pärast väljaostmist läks Chicago Tribune võlgade tõttu pankrotikaitse alla, Murdochi News Corp teatas reedel 6,4 miljardi dollarisest kvartalikahjumist. Siin-seal foorumites leviva kuulduse järgi otsib Luik Delfile ostjat.

Eesti meediat puudutav pommuudis alles tuleb.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:56
Otsi:

Ava täpsem otsing