Eesti tarbijate kindlustunne mureneb

16. veebruar 2009, 16:20

Konjunktuuriinstituudi tarbijabaromeetri
andmetel oli tarbijate kindlustunde indikaator veebruaris -35 ja see on kogu
vaatlusperioodi (1992-2009) halvim näit. 62% küsitletutest uskus, et
majandusolukord halveneb.

Kõige ebakindlamalt tundsid end veebruaris eakamad inimesed (65 aastast vanemate inimeste kindlustunde indikaator -40) ja vähem oli kartusi noortel (16-29 aastastel kindlustunde indikaator -23). Ilmselt tingivad pensionäride madalat kindlustunnet nii sotsiaalministeeriumi "uuendused" kui eelarvevaidlused.

Tarbijate vähese kindlustunde põhjusteks on eelkõige halvenenud ootused Eesti majandusarengu suhtes 2009. aastal ja kasvav ebakindlus tööturul. Veebruaris ootas 9% vastanutest, et Eesti majandusolukord 2009. aastal paraneb, 15% ootas samaks jäämist ja 62% kartis majandusolukorra halvenemist (saldo 2008 a veebruaris -6, 2009. a veebruaris -59).

Töötuse kasv on hakanud tasapisi mõjutama perede rahalist tasakaalu. Veebruaris vähenes säästa suutvate ja suurenes ots otsaga kokku tulevate inimeste hulk. Kui jaanuaris säästis 41% küsitletutest ja tuli ots otsaga välja 48%, siis veebruaris oli säästjate osakaal 36% ja ots otsaga tuli välja 51%.

Töötuks jäämise hirm on kiirelt kasvanud. Veebruaris prognoosis 87% küsitletutest tööpuuduse kasvu lähema 12 kuu jooksul.

Elanike inflatsiooniootused on kogu vaatlusperioodi madalaimal tasemel ja viimase kuuga järsult langenud. Kui majandusbuumi tingimustes ületasid elanike inflatsiooniootused oluliselt tegelikku hindade kasvu ja ekspertide prognoose, siis nüüd ootavad elanikud järgnevaks 12 kuuks väga mõõdukat 1,6 % hinnatõusu. Elanikud vaatavad seega hoolikalt hindu ja eeldavad soodsaid hinnapakkumisi.

Püsikaupade ostuprognoos järgnevaks 12 kuuks oli veebruaris vaatlusperioodi halvim ja see viitab, et eratarbimise langus jätkub.

Tarbijate kindlustunde langus toimub kogu Euroopa Liidus, sealhulgas kõigis meile olulistes ekspordiriikides. See tähendab meie ettevõtjatele turul tihedamat konkurentsi ja vajadust panustada palju enam müügitööle.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. February 2009, 16:20
Otsi:

Ava täpsem otsing