Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Rootsi Saab võib minna saneerimisele

19. veebruar 2009, 13:31

Rootsi autotootja Saab Automobile võib juba
täna teha otsuse taotleda kohtult saneerimismenetluse algatamist, vahendas
Rootsi meedia.

See annaks kreeditoride eest kaitset ja firmale lisaaega oma tulevikuväljavaadete kaalumiseks.

18 aastat Saabi omanik olnud General Motors teatas teisipäeval, et lõpetab tulevast aastast kahjumis firma toetamise. Otsus on osa USA autotootja enda reformikavast, mis peab tagama firma ellujäämise ja kindlustama täiendava abiraha USA valitsuselt.

GMi juht Rick Wagoner ütles, et loodab Rootsi valitsuse abile. „Vastasel juhul võib see tähendada tootmise kiiret sulgemist,“ ütles ta. Rootsi parempoolne valitsus kinnitas aga eile, et ei kavatse riigi rahaga Saabile appi minna. Küll oleks valitsus nõus olnud garanteerima autotööstuse laene Euroopa Investeerimispangast, kuid General Motors pole sellist äriplaani Rootsi valitsusele esitanud.

Riigi raha pumpamist autotööstusesse kõrvutab Rootsi majandusminister Maud Olofsson Rootsi riigiabiga 70nendatel aastatel raskustesse sattunud laevaehitusele, mida lõpuks siiski päästa ei õnnestunud. „Mahavisatud raha“ ütles Olofsson.

Saab Automobile peab ise hakkama saama. Firma ei ole kasumit teeninud 2001. aastast saadik. 2008. a ulatusid kahjumid 3 miljardile Rootsi kroonile.

Saneerimist peab õigeks ka Olofsson. „Saneerimine oleks realistlik lahendus,“ tsiteerib ministrit Rootsi majandusleht Dagens Industri. „See annaks võimaluse arendada edasi neid osi Saabis, mis on elujõulised,“ ütles ta.

Rootsi ja Saabi autotehas Trollhättanis on šokis, nüüd kus GM on lõpuks selge sõnaga kinnitanud, et plaanib Saabi hiljemalt 2010. aastaks maha müüa või kinni panna.

Kaalul on Rootsi uhkus ja ca 4000 töökohta. Laiemalt võib Saabi käekäik Rootsis mõjutada 25 000 kuni 30 000 töökoha saatust. Trollhättanis on Saabe toodetud 1949. aastast alates.

Hinnates väljavaateid Saabi müümiseks ütles Göteborgi juhtimisinstituudi autoala analüütik Matts Carlsson, et kosilasi võiks olla küll. „Ma olen täiesti kindel, et Aasias arvutavad praegu mitu autotootjat palju Saabi ost maksma võiks minna,“ ütles ta ajalehele Börsen. Ei tohi unustada, et Saab on tuntud automark – sellise tuntuse loomine võtab palju aega ja raha.

Samas leiab Saksa analüütik Ferdinand Dudenhöffer Duisenburg-Esseni ülikoolis, et ostja leidmine on raske. „Saab oli varem tugev automark. Nüüd on unikaalsus läinud, karakter ja tugevus kadunud. GM tahab müüa, kuid osta ei taha keegi,“ ütles ta Dagens Industrile.

Värske Sifo arvamusuuring näitab, et rootslased toetavad majandusminister Maud Olofssoni seisukohta, et riik ei peaks autotööstusesse raha juurde pumpama. Vaid iga kolmas eile küsitletud tuhandest rootslasest leidis, et riik peaks kriisis firmale appi minema. Küll aga nõuavad Saabi abistamist sotsiaaldemokraadid ning teised Rootsi opositsiooniparteid.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
26. February 2009, 11:28
Otsi:

Ava täpsem otsing