Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saneerimine võib Rootsi Saabi päästa
Küsimust arutas eile pea terve päeva Saabi juhatuse erakorraline koosolek, ent see katkestati ja otsustamine lükati määramata ajaks edasi. Saab pole kasumit teeninud 2001. aastast saadik, mullu ulatus kahjum kolmele miljardile Rootsi kroonile.
18 aastat Saabi omanik olnud General Motors teatas teisipäeval, et lõpetab tulevast aastast kahjumis ettevõtte toetamise. Otsus on osa USA autotootja enda reformikavast, mis peab tagama firma ellujäämise ja kindlustama täiendava abiraha USA valitsuselt.
GMi juht Rick Wagoner loodab Rootsi valitsuse abile. "Vastasel juhul võib see tähendada tootmise kiiret sulgemist," ütles ta. Rootsi parempoolne valitsus kinnitas aga üleeile, et ei kavatse riigi rahaga Saabi abistada. Küll nõustuks valitsus garanteerima autotööstuse laene Euroopa Investeerimispangast, kuid General Motors pole sellist äriplaani Rootsile esitanud.
Riigi raha pumpamist autotööstusesse kõrvutas Rootsi majandusminister Maud Olofsson Rootsi abiga 1970ndatel raskustesse sattunud laevaehitusele, mida siiski päästa ei õnnestunud. Mahavisatud raha, ütles Olofsson nüüd.
Saneerimist peab ta õigeks. "Saneerimine oleks realistlik lahendus. See annaks võimaluse arendada edasi neid osi Saabis, mis on elujõulised," tsiteeris ministrit Rootsi majandusleht Dagens Industri.
Rootsi ja Saabi autotehas Trollhättanis on šokis GMi selgesõnalisest teatest, et plaanib hiljemalt 2010. aastaks Saabi maha müüa või kinni panna. Kaalul on Rootsi uhkus ja ligi 4000 töökohta. Laiemalt mõjutab Saabi käekäik Rootsis 25-30 000 töökohta. Trollhättanis on Saabe toodetud 1949. aastast alates.
Hinnates väljavaateid Saabi müümiseks ütles Göteborgi juhtimisinstituudi autoanalüütik Matts Carlsson, et kosilasi võiks olla küll. "Ma olen täiesti kindel, et Aasias arvutavad praegu mitu autotootjat, palju Saabi ost maksma võiks minna," ütles ta ajalehele Börsen.
Samas leiab Saksa analüütik Ferdinand Dudenhöffer Duisenburg-Esseni ülikoolist, et ostja leidmine on raske. "Saab oli varem tugev automark. Nüüd on unikaalsus läinud, karakter ja tugevus kadunud. GM tahab müüa, kuid osta ei taha keegi," ütles ta. Ka mitmed muud analüütikud on öelnud, et Saab on väike tootja aegunud mudelitega.
Värske arvamusuuring näitab, et rootslased toetavad majandusminister Maud Olofssoni seisukohta, et riik ei peaks autotööstusesse raha juurde pumpama. Vaid iga kolmas üleeile küsitletud tuhandest rootslasest leidis, et riigil tuleb kriisis firmale appi minna. Küll nõuavad Saabi abistamist sotsiaaldemokraadid ning teised Rootsi opositsiooniparteid.