Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Miks jää lennukitele ohtu kujutab?

20. veebruar 2009, 13:56

Titanicu hukutas ookeanis hulpiv jäämägi.
Paljud autoõnnetused toimuvad jääst libedaks muutunud teel. Ning isegi
lennukitele on jää üks suuremaid ohte.

Jää ohtlikkusega peavad arvestama nii vees, õhus kui ka maismaal liiklejad.

Jää ohtlikkus laevadele ja autodele on lihtsasti mõistetav, aga kuidas seletada asjaolu, et jää põhjustab pea kümnendiku lennuõnnetustest? Õhus ei liigu ju suuri jäämägesid, millega lennukid kokku saaksid põrgata.

Jää poolt tekitatud oht seisneb selles, et kui ta koguneb lennuki kerele, eelkõige tiibadele, siis ta muudab nende aerodünaamilisi omadusi. Mõnikord sellisel määral, et tiivad kaotavad võime lennukit õhus hoida ning piloodil võib kaduda kontroll lennuki üle.

„Jää võib tiibadele koguneda juba maa peal olles või õhus lennates. Esimesel juhul kattub lennuki kere õhukese jääkirmega nagu autogi, mis ööseks välja jäetud. Enne lendu puhastatakse lennuki kere lennujaamas spetsiaalse jääd sulatava ainega, näiteks propüleenglükooliga,“ ütles NASA insener Thomas Ratvarsky.

Lennu ajal hakkab jää kogunema lennuki tiibadele ja sabale siis, kui lennuk lendab läbi alajahtunud veepiiskadega pilve. Alajahtunud veepiisad tähendavad seda, et vesi on küll vedelas olekus, kuid tema temperatuur võib olla märkimisväärselt alla nulli. Esialgu võib olla raske seda mõista, sest veel on ju kindel külmumistemperatuur, milleks on 0 °C. Siiski ei piisa ainult sellest.

Kristalliseerumise alustamiseks on vaja tahket osakest, millele kristallid saavad kinnituda. Puhtas õhus ei pruugi neid piisavas koguses jätkuda. Kui väike jääkristall on juba moodustunud, siis saab ta ise suuremaks kasvada. Puhta õhuga pilvedes juhtub sageli, et ringi lendavad väga väiksed vedela veega piisad, mille temperatuur on –40 °C. Kui lennuk sellisest pilvest läbi lendab, on piiskadel äkki tahke pind, kuhu kinnituda, ning nad moodustavad silmapilkselt lennuki tiibu katva tahke jää kihi.

Jää eemaldamiseks on lennukitel kasutusel mitmesuguseid süsteeme. Näiteks liikuvad osad, millega purustada tekkima hakkav õhuke jääkiht või mootoritest suunatav kuum õhk, mis takistab jää moodustumist. Väljatöötamisel on ka süsteem, mis eemaldab jääd elektriimpulsse kasutades, kirjutas Scientific American.

Piloodid kasutavad tavaliselt autopilooti, mis nende asemel lennureisi monotoonsema osa ajal lennuki juhtimise enda peale võtab. Kui aga on suur oht jää kogunemiseks lennuki kerele, siis soovitatakse tavaliselt piloodil endal juhtimine üle võtta. Seda on vaja selleks, et varakult märgata, et lennuki juhitavusega on midagi valesti.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
19. June 2009, 19:32
Otsi:

Ava täpsem otsing