Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Instituut esitab riigihankes osalejaile kummalisi nõudeid
16. veebruaril avaldatud hanketeadetes, kus TAI tahab osta 2 miljoni krooni eest erinevaid sotsiaal- ja tervishoiukampaaniaid, nõutakse näiteks pakkujalt firmalt 90 miljoni krooni suurust aastakäivet, samuti peab ettevõte kuuluma rahvusvahelisel börsil noteeritud meediaagentuuride ketti. Lisaks peab võtmeisikutel olema 10aastane töökogemus meedias, juurdepääs kõikidele Emor TNSi uuringutele .
1 miljoni kroonises alternatiivmeediateenuse hankes, mis sisaldab näiteks alkoholi- ja narkootikumidevastast kampaaniat, nõutakse osalejalt 7aastast töökogemust ja 10 miljoni kroonist käivet. Samuti seda, et pakkujal oleks viimase kolme aastaga ette näidata 100 samalaadset projekti ja kolm analoogset lepingut.
Sarnased hanked korraldas TAI ka eelmisel aastal, kuid sel aastal on tingimused mõnevõrra karmistunud.
Mullu tavameedia hanke võitnud Mediapooli juht Raigo Piibar ütles, et 90 miljoni kroonise käibepiiri ületab mitu Eesti meediaagentuuri ja suur osa Eesti juhtivaid agentuure kuulub rahvusvahelistesse kettidesse, kes reeglina on börsiettevõtted. "Käibekriteerium ja rahvusvaheline kuuluvus näitavad agentuuri ressursside piisavust, professionaalsust ja läbipaistvust, mistõttu võib antud tingimusi pidada igati põhjendatuks," ütles Piibar.
Mediapooli 2007. aasta käive oli 124 miljonit krooni ja emaettevõte Aegis Media GmbH on rahvusvaheline börsifirma.
Mullu alternatiivmeedia hanke võitnud ja tänavugi samal hankel osalenud Ambient Marketingi tegevjuht ja üks omanikke Kristjan Laja ei arva, et hanketingimused oleksid teiste firmade suhtes diskrimineerivad. "Ilmselt on hankija mõte selles, et iga väike naljategija-firma hankes osaleda ei saaks ning et tegijad pakuksid tõesti kvaliteetset teenust," ütles ta, lisades, et 90 miljoni kroonine käive on kümnel suuremal meediaagentuuril. "Pigem on ikkagi tegemist lihtsalt huvi puudumisega, et nii vähe firmasid hankel osaleb," märkis Laja.
"TAI peab kindel olema, et partner, kellega leping sõlmitakse, on tugev, ei lähe praeguses majandusolukorras poole aasta pealt pankrotti ega sõltu ühest-kahest erakliendilepingust," vastas TAI pressiesindaja. "Meil puudub alus eeldada, et taotlejate ringi võiks esitatud nõue piirata. Mis puudutab börsinoteeringut, on see viide garandiga hankijale," lisas ta.
Riigihangete ameti õigusnõunik Peeter Milvere tunnistas, et hanketingimustes võib olla küsitavusi. "Ma möönan võimalust, et püstitatud hankenõue pole proportsioonis hankelepingu teenuse mahuga," ütles Milvere. "Kummaline, et hankes osalejad, kelle arvates 90 miljoni kroonise käibe nõue on liiga karm, pole esitanud protesti vaidluskomisjonile."
Hankeosakonna juhataja Andres Veel tunnistas, et 90 miljoni kroonine käibenõue meediafirmalt tundub olevat ebaproportsionaalne, kuid amet ei saa siin sekkuda.
TAI andmetel esitati alternatiivmeedia hankes kolm, tavameedia hankel kaks taotlust.
Kindlasti on piiravate tingimuste sissetoomine parajalt jõhker väikeste ja uute tegijate vastu. Samas on selline lähenemine praegu kahjuks ainus viis, kuidas saada endale enam-vähem kvaliteetne partner.
Kuna otsustamise aluseks on valdavalt hind, siis tehku pigem hinda need, kes on kogenud ja tugevad tegijad. Ainult nii saab tagada hanke tulemuse jätkusuutlikkuse ja kvaliteedi.