Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Tööst ilma lihttöölised

03. märts 2009, 08:00

Ehkki keskmine palk jäi mullu IV kvartalis
veonduses ja laonduses samaks, ei näita see Eesti Ostu- ja Tarneahelate
Juhtimise Ühingu juhi Illimar Pauli sõnul midagi.

"Eelmine aasta andis märku, et läheb keeruliseks, tõsised muutused aga on lähiajal ees. Ettevõtted räägivad palkade alandamisest 10-15%, aga võib juhtuda ka nii, et töötajate palk jääb samale tasemele, aga inimesi jääb firmadesse vähem," selgitas ta.

Pauli sõnul võib pigem oodata siiski koondamist. Logistikavaldkonnas makstakse häid spetsialiste ka teadlikult üle, kuna inimkapitali osakaal heades tulemustes on olulisim. "Töötajad, kes produktiivsusega ei hiilga, koondatakse, aga tõelistelt rahamasinatelt pole võimalik raha ära võtta. Nii et kõrgemapalgalised jäävad alles ja pigem koondatakse madalapalgalised," on Paul kindel. Ta lisas, et sektoris võib töö kaotada tuhandeid inimesi.

Keskmine palk sel aastal ei muutu
Keskmise palga numbri osas Illimar Paul erilist muutust ei prognoosi. "Ja keskmisest ei saa meie alal üldse lähtuda… Sektor "veondus, laondus, side" ja logistikaturg on tegelikult kaks erinevat asja. Veondus-laondus on logistikaturu üks pool, aga teine pool - kliendid, keda esindavad tootmis- ja kaubandusettevõtete ostujuhid ning logistikajuhid, kes oma tellimustega turul protsessid esile kutsuvad - on sealt puudu," paneb Paul küsimuse alla statistiliste andmete paikapidavuse.

Transpordi ametiühingu juhatuse esimehe Peep Petersoni hinnangul kukub transpordisektor umbes 15%. "Eks koos üldise majanduslangusega peab kukkuma ka transport ja mitte vähem, kui majandus keskmiselt," lisas ta.

Bussijuhtide sissetulekud on ületundide vähenemise tõttu vähenenud kuni 25%, raske olukord on tema sõnul ka autovedudes, kus paljud autojuhid on sunnitud puhkusel.

Peterson tõi välja, et kõige parem on olukord toiduvedudes, kuhu langus jõuab pisikese hilinemisega, raskeim aga kallurvedudes, sest teetööde mahud sel aastal vähenevad. "Teame firmat, kus töötajad paluvad, et neid koondatakse, kuid ettevõttel ei ole selleks raha," tõi ta näite.

Veondussektor võib viiendiku kokku tõmbuda
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni juht Toivo Kuldkepp usub, et 20% võib vedude sektor küll kokku tõmmata. "Palku tõenäoliselt vähendatakse, aga ega see ei anna midagi. Tootlikkust on vaja tõsta. Autode arv on meil ka ülepingutatult suur. Kümmekond aastat tagasi oli käigus 150 autot, nüüd on 8000. Keegi ei tunnista, et on pankroti serval, aga ma aiman, et paari kuu pärast lõpetavad tegevuse ettevõtted, kel liisingautode osakaal suur," arvas Kuldkepp.

Logistikavaldkonnas on aga ka ettevõtteid, kes mõtlevad pigem töökohtade juurdeloomisest, mitte massilistest koondamistest. "Laiendame oma tegevust kaupade ladustamisel ja pakendamisel. Paari suurema kliendiga on läbirääkimised lõppfaasis ja kui need õnnestuvad, on tõepoolest võimalik, et loome hoopis uusi töökohti," rõõmustas Itella Logistics Eesti tegevjuht Risto Merisalu.

"Palgatase meil muutunud pole. Oleme püüdnud üldkulusid täpsemalt arvestada ja muutnud tööd efektiivsemaks. Meil on praegu 90 töötaja ringis, laotöölisi neist ca 2/3. Kui varem kasutasime renditööjõudu, siis enam mitte," täpsustas Merisalu. "Ehkki olukord pole kõige parem, oleme suutnud vastavat taset hoida. Meil on plaanid erinevate stsenaariumite jaoks, aga et kliente tuleb juurde, teeme kõik, et mitte vähendada palku," rääkis Merisalu.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
03. March 2009, 08:00
Otsi:

Ava täpsem otsing