Reserved laieneb langeva turu kiuste

Virge Lahe 06. märts 2009, 00:00

"Kaua see kriisike ikka kestab. Aastake-paar, siis on stabiilsus jälle mingis mõttes saavutatud," uskus Pass, miks langeval turul tasub laieneda. "Meie investeeringud on kaetud juba varasemate teenistuste arvel. Me saame endale laienemist võimaldada."

Passi sõnul tundsid nad Eesti jaeturu languse mõju juba 2007. aasta sügisel. "Mullune aasta korrigeeris suhteliselt palju ja kindlasti korrigeerib ka tänavuse aasta esimene pool," viitas ta sellele, et pärast seda võiks juba hullem möödas olla.

Sajaprotsendilist kindlust Passil enda sõnul ei ole, aga kõik sõltub tingimustest, mis kujul kauplusi avatakse ja üüritingimused on ühed olulisemad. "Oma kärped oleme struktuuris ära teinud. Väga suurt hirmu ei ole," lisas ta.

Kahe uue kaupluse avamisega mai alguses Rocca al Mare kaubanduskeskuses luuakse ettevõtte plaani kohaselt umbes 20 töökohta. "Meie jaoks tähendab see rohkem seda, et mõned töökohad olemasolevates kauplustes suuname ümber ja juurde võtame täpselt nii palju, kui vaja on," selgitas Pass.

Naisteriietele kontsentreerunud Silvano FG juhatuse liige Peeter Larin leidis, et rõivaste jaeturule Eestis oleks mõttekas siseneda pigem mõne odavmoe kaubamärgiga.

"Usun, et mõnel odavmoe brändil oleks võimalik tulla Eesti turule ja edukas olla," kommenteeris Larin. "Uued jaeturule tulijad ei saa praeguses seisus äriplaani ehitada turu kasvule, vaid turuosa tuleb võtta olemasolevate konkurentide arvel."

Kuivõrd võiks Silvanol endal olla huvi mõni rõivakett üle osta, vastas Larin, et muutunud majanduslikus olukorras keskendutakse eelkõige enda olemasolevate jaekettide arendamisele. "Praegu aktiivset huvi jaekettide ülevõtmise vastu ei ole," kinnitas ta.

Larini sõnul on märgata, et tarbijate võimalused on tunduvalt piiratumad võrreldes eelmise aastaga, kuigi kaupluste külastatavus ei ole oluliselt muutunud, kuid vähenenud on ostude arv ja keskmise ostu suurus. "Jätkuvalt soovitakse garderoobi uute toodetega täiendada, aga ostetakse väiksemaid ja odavama hinnaga tooteid," märkis ta.

Samuti on Larini ütlusel märgata, et tarbimine on muutunud väga allahindluskampaaniate keskseks. "Usun, et stiili ja kvaliteedi ootused ei ole oluliselt muutunud, kindlasti on muutunud ootused hinna suhtes," rääkis ta.

Larin nentis, et kõik märgid näitavad 2009. aastal rõivaste jaeturul langust. "Oletada võib, et keskmisest enam mõjutab kriis meesterõivaste turgu," tõi ta välja, Silvano ise aga meesterõivaste turul ei osale. Kuna ettevõte ei ole selle aasta prognoose börsil avaldanud, ei saanud Larin kommenteerida, kas aasta lõpetatakse kasumis või kahjumis.

AS Baltika avalike suhete spetsialisti Mervi Lille sõnul on Baltika eesmärk sel aastal Baltimaades turgu juurde võita. Praegu avavad nad Leedus kolm uut brändipoodi ja sel poolaastal on Eestis plaanis avada veel neli uut kauplust, ütles Lill.

ara, Mango, Stradivariuse jt brändide kauplusi opereeriva Leedu Apranga Grupi marketingijuht Irma Marcinkiene ütles Eesti Ekspressile, et rõivamüük on 2008. aasta teisest poolest kõvasti kukkunud. "Klientide ostukäitumist on mõjutanud negatiivsed uudised maailma majanduskriisi ja eriti Baltimaade majanduse nigela käekäigu kohta. Müük taastub alles siis, kui tarbijad saavad tagasi kindlustunde," leidis ta. Kuna Eestis on Marcinkiene hinnangul elu mandunud, külmutas Apranga siin kõik laienemisplaanid.

Eesti turg on Passi sõnul praegu suunaga allapoole ja ka tarbijakäitumine on oluliselt muutunud. "Liiga moodsad rõivad võib-olla kaovad ära ja minnakse masstoodangule tagasi," arvas Pass.

Pass uskus, et allahindlused kaovad mõneks ajaks ära, sest kaupmehed tellivad edaspidi vähem kaupa. Tema sõnul on allahindlused tingitud sellest, et eelmiseks aastaks telliti liiga palju kaupa. "Ma eeldan, et kevad-suviste kollektsioonide tellimust vähendatakse umbes 30-40 protsenti. Ilmselt käibed langevad 15-20 protsenti, vähemalt esimesel poolaastal," märkis Pass.

Passi hinnangul võivad mõned väikesed poed Eesti turult kaduda, ent nimedega ta spekuleerida ei soovinud. Samas arvas ta, et rahvusvaheliste kettidega ei juhtu suurt midagi. "Kõik oleneb, kui suurtes laenuahelates need ettevõtted on ehk kes millega oma laiendust on finantseerinud," ütles ta. "LPP Estonia ei ole selleks otstarbeks laenu võtnud."

Kontserni lähem eesmärk on Passi sõnul võtta vastu otsuseid, mis võimaldaksid vähem raha kaotada. "Kaugem eesmärk on haarata liidriohjad Ida-Euroopa maades," tõdes ta. "Ma arvan, et me oleme jaekaubandusturul Eestis esimese kolme-nelja hulgas," spekuleeris mees. Suurimad konkurendid on AG, Apranga ja Baltika, lisas Pass.

Briti jaemüügikett Marks and Spencer Group PLC kinnitas veebruari alguses plaane avada Ida-Euroopas selle aasta maikuuks viis uut kauplust.

Kauplused avatakse Tšehhis Brno linnas, Slovakkias Trencinis ja Kosices, Poolas Poznanis ja Eestis Tallinnas Rocca la Mare keskuses.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:58
Otsi:

Ava täpsem otsing