Reede 20. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Tarbija hinnameelespea

10. märts 2009, 07:35

Tarbijakaitseseadus sätestab, et kauba või
teenuse hinnast tuleb tarbijat teavitada enne ostutehingu sõlmimist. Teenuse või
kauba hind peab olema lõpphind, mis sisaldab kõiki makse.

Näiteks peab lennupiletite hind sisaldama ka kõiki lennujaamamakse. Kui kauba pakendile on määratud tagatisraha, avaldatakse sellises pakendis kauba müügihind kahes osas, näidates eraldi kauba ühiku hinna ja sellele lisatava pakendi tagatisraha suuruse.

Ühikuhind on tarbijale heaks abiliseks

Eelpakendatud kaupadel on lisaks müügihinnale kohustuslik avaldada ka ühikuhind - kauba ühe kilogrammi, liitri, meetri, ruutmeetri või tüki hind. See ei kehti kauba puhul mille ühikuhind on sama müügihinnaga, näiteks on liitrises pakendis müüdava piima või mahla müügihind identne ühikuhinnaga. Ühikuhinna avaldamine on kohustuslik ka kõikides teistes Euroopa Liidu riikides.

Miks on ühikuhinna avaldamine tarbijale kasulik?

Kuna sarnased tooted - näiteks leib, kohv, vorst, hambapasta, pesupulber - on erinevate tootjate poolt pakendatud eri suurusega pakenditesse, aitab ühikuhind tarbijatel hõlpsasti hindu võrrelda ning kergendab valiku tegemist. Tänu ühikuhinnale ei ole kauplejal mõtet meelitada tarbijaid ostma “odavaima” müügihinnaga kaupa, kui see on tegelikult samalaadsetest ning võrdväärse kvaliteediga toodetest tunduvalt väiksemas pakendis. On olemas ka erandid millisel puhul ei ole ühikuhinna märkimine kohutuslik - näiteks ei kehti see maitserohelise, šokolaadikujukeste, üllatusmunade, pulgakommide, nätsude, antiik- ja kunstiteoste vms kohta.

Mida teha, kui hinnad kassas ja müügisaalis ei ühti?

Kui kassast läbi löödud hinnad ei vasta müügisaalis kaupade juures teavitatud hindadele ja ostutšekil on kõrgemad hinnad, siis pole tarbijal õigust saada toodet madalama hinna eest. Kui ostja pole kassast läbi löödud hinnaga nõus, võib ta toote ostmisest lihtsalt loobuda. Samas tuleb müüja sellist tegu käsitleda tarbija eksitusse viimisena, mis on karistatav.

Kõige parem on eksituse selgudes lahendada probleem kohe, kassa juurest lahkumata. Kui tarbija avastab aga eksituse või hinnapettuse alles kodus, tuleks võimalikult kiiresti, soovitavalt veel samal päeval, pöörduda müüja poole ning esitada talle koheselt pretensioon ostu tühistamiseks.

Nõuded teenuse hindadele

• Kui teenuse müügihinda ehk lõpphinda ei ole võimalik eelnevalt kindlaks määrata, näiteks taksosõidu puhul, teavitab kaupleja tarbijat teenuse hinna komponentidest, tariifidest või hinna arvutamise alustest nii, et tarbijal on võimalik teenuse müügihinda piisava täpsusega ise arvutada.
• Teenuste hinnakiri peab olema välja pandud tarbijale nähtavale kohale.
• Restoranis, baaris või kohvikus tuleb esitatav arve koostada vastavalt menüüs näidatud hindadele. Teenustasu ei ole lubatud arvele eraldi lisada ning meeldiva teeninduse eest ettekandjale jootraha andmine on kliendi otsustada.
• Toitlustuskohtade peasissekäigu läheduses peab olema pakutavate roogade ja jookide hinnakiri, et enne sisseastumist oleks võimalik valida endale meelepärane ja rahakotile sobiv söögikoht.
Reeglina peab soodusmüükide ning allahindluskampaania puhul tarbijat teavitama lisaks uuele soodushinnale ka vanast hinnast.

OLE TEADLIK!
• Kaupleja on kohustatud Sulle andma enne kauba omandamist või teenuse kasutamist üksikasjalikku teavet kauba või teenuse hinna ja tasumise tingimuste kohta.
• Müügihind peab olema esitatud ka vaateaknal väljapandud kaupade juures.
• Tarbijale teavitatud teenuse või kauba hind peab olema lõpphind.
• Hinnad tuleb avaldada kirjalikult ning selgel ja loetaval viisil, nii et need oleks tarbijale üheselt mõistetavad ja kergesti märgatavad.
• Kaubale märgitud hinda peab olema võimalik eemaldada kaupa kahjustamata.
• Tellitavate ja ettemakstavate kaupade ning teenuste puhul ei tohi kaupmees küsida Sinult ettemaksuna rohkem kui 50% kauba või teenuse maksumusest.

Sarnased õigused on tarbijatel kõikjal Euroopa Liidus. Lisateavet oma tarbijaõiguste kohta saab Tarbijakaitse infoliinilt 620 1707 (E-R kell 8.00-16.30) ning kodulehelt www.consumer.ee/kampaania

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. March 2009, 07:35
Otsi:

Ava täpsem otsing