Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Hanked tippametnike lemmikautodele

25. märts 2009, 07:23

Mitme ministeeriumi ametnikud ei pea
riigihangete seaduse mõtet miskiks.

Majandusminister Juhan Partsi, keskkonnaminister Jaanus Tamkivi ja kultuuriministeeriumi kantsleri Siim Suklese uute ametiautode soetamiseks korraldati mullu vaid näiliselt kõigile huvilistele avatud hange. Tegelikkuses võitis pakkumise neljarattaline, mille parameetrid olid pakkumise nõuetesse juba suuresti sisse kirjutatud.

Parts: peaasi, et ta, kurat, sõidaks!

Majandusminister Juhan Partsi Audi A6 Quattro FSI (154 kW) hankimiseks moodustati ministeeriumis kolmeliikmeline hankekomisjon.

Sinna kuulusid majandus-ja riigivara talituse juhataja kohusetäitja Taivo Linnamägi ja peaspetsialistid Ants Tagel ja Eda Paju.

Tingimused on hoolikalt koostatud. Nii elimineeris just auto pikkuse nõue hankelt enamiku suurte keskklassi sõiduautode tootjaid. Volvo S80, E-klassi Mercedes-Benz ja 5. seeria BMW lihtsalt ei ole nii pika kerega masinad.

Kirss tordi peal oli aga nõue, mis puudutas automaatlülitusega päevasõidutulede olemasolu. Sellised ksenoontuled on kõigil suurtel "sakslastel" ja "rootslastel", aga ainult Audi lisavarustuses kannavad nad nime Xenon Plus.

Taivo Linnamägi puhkab praegu Hawaiil. Peaspetsialist Ants Tagel keeldus Äripäevale ministri autohanke tagamaid selgitamast.

"Vastutav isik on praegu puhkusel. Tuleb järgmisel nädalal. Siis saate ammendavad vastused kõigile oma küsimustele," ei vaevunud ministeeriumi ametnik maksumaksja raha eest soetatud auto hanget selgitama.

Seejärel helistas toimetusse ministeeriumi avalike suhete juht Kalev Vapper ja palus, et ajakirjanik saadaks talle küsimused kirjalikult.

Linnamägi olevat Hawaiil sõbra juures külas, mistõttu saab ehk ikka e-kirju lugeda. Küsimused jäid siiski vastuseta.

Äripäeval ei jäänud seejärel muud üle, kui küsida autohanke kohta majandusminister Juhan Partsilt endalt.

"Ma ei tea, kas te usute või mitte, aga ma tõesti ei tegele enda autoga! Ma tõesti ei tea neid asju! Kui te tahate Eesti rahvale jätta muljet, et tegemist on tohutult tähtsa küsimusega, siis… Ma tõesti ei tea! Ja ausalt öeldes, ma pean tunnistama, kallis Kadri, et mind ei huvita ka! Peaasi, et ta, kurat, sõidaks!" prahvatab Parts.

Tamkivi kinnitas ise endale auto ostmise

Reformierakondlasest keskkonnaminister Jaanus Tamkivi sai endale mullu veebruaris istumise alla Volvo nn pooldžiibi, automaatkastiga XC70.

Ministeerium kuulutas välja lihtsustatud menetlusega riigihanke.

Pakkumise esitas ainult ALD Automotive Eesti AS, märkides Volvo rendimakse suuruseks 9532 krooni kuus. Liisinguleping sõlmiti kolmeks aastaks. Masin maksis 456 557 krooni.

Hankekomisjon esitas Volvo kui ainsa ja väidetavasti parima pakkumise minister Jaanus Tamkivile kinnitamiseks. Hankeleping sõlmiti mullu 1. veebruaril.

Vähemalt kolmeliitrisel bensiinimootoriga ja vähemalt 170kilovatisel masinal pidi olema külglibisemise vältimissüsteem, Bi-Xenoni esituled, valgustusega peeglid päikesesirmides ja katuserelsid, lisaks veel hulganisti varustust, mille sõnastus ja tõlge on identne Info-Auto koduleheküljel Volvo XC70 3,2 Momentum AWD Aut tehnilises kirjelduses esitatuga.

Ministeeriumi haldusosakonna juhataja Hannes Mädo sõnul peab keskkonnaministri auto vastama teatud reeglitele, nagu hea maastikuläbivus - näiteks kaitsealadel käimiseks -, turvalisus ja esinduslikkus.

Mädo ütleb, et komisjoni liikmeidki üllatas, et ainult üks autoliisingufirma hankel osales.

"Ja seegi pakkumine tuli väga viimasel hetkel. Põhimõtteliselt oleks saanud hanke läbikukkunuks tunnistada ja uue välja kuulutada, aga meile see auto sobis ja seetõttu kinnitaski minister enda käskkirjaga antud pakkuja hanke võitjaks," selgitab osakonna juht.

Sellega, et pakkumise nõuded on justkui Volvo XC70 parameetritest ja varustusest maha kirjutatud, Mädo ei nõustu.

"Minu mäletamist mööda vastas neile tingimustele ikka veel mõni linnadžiip. Näiteks Jeep Grand Cherokee," ütleb Mädo.

Hankija kirjutas nõuded BMW-lt ja Audilt maha

Kultuuriministeerium hankis mullu tervenisti kaks uhiuut Audi A6-t. Eesti üks staažikamaid kantslereid Siim Sukles sai enda käsutusse Audi A6 2.8 FSI Aut. (140 kW) ja ministeeriumi üldosakonnale soetati Audi A6 2.0 TFSI Aut. (125 kW).

Pakkumisel osalesid Reval Auto ja United Motors, kutse saadeti ka Viking Motorsile.

Kantsleri autoks sai 2,8-liitrine 140kilovatine Audi A6. Ainus auto, mis vastas kõigile hanke nõuetele.

Ministeeriumi haldustalituse juhataja Margus Klaan ütleb, et hanketeade oli kodulehel üleval.

"Audi võitis hanke BMW ees just hinna tõttu," rõhutab Klaan.

Kas see on juhus, et suuresti sarnanevad mõlema auto hankes esitatud varustuse nõuded A6 koduleheküljel esitatud sõnastusega?

"Kui kõiki neid asju sinna varustusse kirja ei pane, siis sa jääd neist lõpuks ilma. Varasemad kogemused… Näiteks suhteliselt elementaarsed porimatid. Saad auto kätte, porimatte ei olegi ja lõpuks ongi nii, et lähed teenindusse ja pärast ongi 1000-2000 krooni lisaks," selgitab talituse juht.

Kas see oli Suklese soov, et tema autos peab olema vähemalt kaheksa kõlarit?

"Ma seda hanget koostades igaks juhuks vaatasin Audi ja BMW kodulehekülge. Kahe peale ma need kokku kirjutasin. Et oleks mingisugunegi konkurents. Ei suuda ju kõigi tootjate kodulehekülgi külastada ja vaadata, mis kõigil enam-vähem olemas on," nendib Klaan.

Oli see siis kantsleri isiklik soov, et autos oleks vähemalt kaheksa kõlarit?

"Ma arvan, et see oli siin meil mitme peale läbi räägitud, et ei tekiks sellist olukorda, et autos on ainult kaks kõlarit," lisab ta.

Kas kantsler sai üldse enda auto hankes kaasa rääkida?

"Muidugi. Eks temagi poolt oli siin soove, milline see auto täpselt peaks olema. Kasvõi sisu ja värvi osas," selgitab Klaan.

Audi eitab salaleppeid

Audisid müüva Reval Auto ostujuht Andrus Hein ütleb, et alati tuleb hästi hoolega lugeda, mis hanketingimustesse kirja on pandud.

Kas Hein on näinud hankeid, mis vastavad peaaegu identselt mõnele Audi mudelile?

"Ei meenu küll," ütleb ostujuht esmalt.

Kui Äripäev meenutab talle minister Juhan Partsi auto hanke tingimusi, arvab Hein, et ju on hakanud vastava ala ministeeriumiametnikud "asjaga tõsisemalt tegelema".

"Nad on leidnud kusagilt informatsiooniallikad, kust ammutada mingeid parameetreid," märgib Hein.

Ostujuht rõhutab, et nende firmal ei ole küll ühegi ministeeriumi hankeinimestega mingeid kirjutamata kokkuleppeid.

"Ei näe nagu vajadust! Pigem on nii, et kui inimene on harjunud näiteks Volvoga sõitma, siis ta väga täpselt kirjutabki tingimustesse Volvo parameetrid sisse," arvab ostujuht.

Kommentaarid
Tõnu Tramm, Auto Bildi peatoimetaja
Kui neid nõudeid põgusalt vaadata, siis on suunatuse lõhn kõige tugevam keskkonna- ja majandusministri autode hanketingimustes.

Keskkonnaminister, kes peaks mõtlema sellele, kuidas säästa keskkonda, on seadnud CO2 sisalduse piirnormiks 275 g/km. Seda on tänapäeval ikka päris palju. Volvo 3,2-liitrise mootoriga XC70 keskmine saaste on 272 g/km ja tundub küll üsna sedamoodi, et see number on pandud täpselt selline, et Volvo oma suhteliselt aegunud mootoriga kenasti sisse ära mahuks.

Miks üldse peab olema keskkonnaministri auto mootor suurema töömahuga kui 3000 cm3? Tänapäeval tehakse juba 1,4-liitriseid mootoreid, millel on võimsust 180 hj ja mis saastavad õhku kaks kord vähem. Ja no muidugi mägipiduri olemasolu ja 200 mm kliirens välistaksid samuti teised suur-keskauto baasil tehtavad nelikveolised. Jääks üle vaid maasturid, aga väiksemad linnamaasturid on reeglina lühemad kui 4,8 meetrit, suuremad ei suudaks aga enam hinnaga konkureerida.

Majandusministri auto pakkumine on aga üsna üheselt Audi A6 tehniliste andmete lehelt maha kirjutatud. Oma 4900 mm pikkusega välistab see kohe kõik teised selle klassi autod, isegi uus Mercedese E-klass on 32 mm lühem. Ja väljend "Xenon Plus" hajutab viimasegi kahtluse, mis marki autole on pakkumine tehtud. Vaid Audi nimetab nii oma uusi Bi-ksenoon tulesid.

Voldemar Kolga, Akadeemia Nord psühholoogiaprofessor
Audid ja Mercedesed on staatuse märgid. On otseloomulik, et ministeeriumihärra või -daam peab eristuma teistest. Ja auto on selleks sama hea nagu Paula pea!

Saksa auto eelistamisel on suured ja sügavad juured. Kes olid meie maa valitsejad? Saksa soost mõisahärrad. Ja nüüd on tekkinud võimalus teostada Eesti eliidil alateadlik unistus ja võtta sakste koht sisse oma luksuslikus Audis ja Mercedeses.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
21. April 2009, 08:07
Otsi:

Ava täpsem otsing