Naantali õlireostus juhib tähelepanu Soome lahe ohtudele

31. märts 2009, 11:59

Pühapäevane reostus sundis Soome ametnikke
tõdema, et juhtunust oluliselt suurema naftaõnnetuse puhul oleks Soome oma
puudulikult rahastatud varustusega hädas, Balti riikidest ja Venemaast
rääkimata.

Eile hommikul Soome televisiooni 1. kanalil esinenud päästeameti esindaja märkis, et väiksema ja keskmise mõõduga reostusega saaks Soome hakkama, suurõnnetuse korral oleks ta aga väga mures. Soomel on 15 laeva, mis on võimelised avamerel reostust tõrjuma, Eestil kaks ja Venemaal mitte ühtegi.

Kümmekond päeva tagasi juhtis ka Maailma Looduse Fond (WWF) tähelepanu suure naftareostuse riskile Soome lahes. "Kuigi laevade kvaliteet on paranenud, on alati olemas inimliku eksituse võimalus," vahendas YLE Uutiset WWFi projekti koordinaatori Toni Jokise sõnu.

WWF viitas ilmsetele puudjääkidele võimalikuks suurõnnetuseks valmisolekul. Jokinen ütles, et näiteks jäätunud merel naftareostuse mehaaniliseks koristamiseks ei ole hoolimata aastatepikkusest uurimistööst tõhusaid vahendeid. Valdkonna eest vastutavate Soome riigiametnike sõnul on tegu pikaajalise alarahastatusega.

WWF leidis, et see ala vajab lähiaastail suures mahus investeeringuid. Soome lahes toimuva suurõnnetuse korral võiks mõne kalaliigi arvukus jäädavalt väheneda, lindudele ja hüljestele tekkivast kahjust rääkimata.

WWF tuletas naftasaaduste veo ohtusid meelde seoses selle valla suurkatastroofi 20. aastapäevaga. 24. märtsil 1989 sõitis Alaska rannikul karile naftalastis supertanker Exxon Valdez. Õnnetuse tagajärjed on siiani näha ja tunda, piirkonnast võib endiselt naftajääke leida. Kohalikest kalaliikidest ei ole Vaikse ookeani heeringa ja lõhe populatsioonid suutnud 20 aasta jooksul endise tasemeni taastuda. See juhtus suures avatud ookeanis, Läänemeri on aga väga piiratud veevahetusega sisemeri.

Pühapäeval Naantali all avastatud kerge kütteõli reostuse puhul kahtlustavad Soome uurijad laeva, mille kapten eile kinni peeti, on siiani vahi all ja annab seletusi. Laeva päritolu pole praeguseks avalikustatud, Aftonbladeti teatel on see Rootsi laev, liigub aga ka muid variante. Teated reostuse kohta sobivad politsei teatel küll kõnealuse laeva kursiga.

Uurimise juhi Kaarle Lönnrothi sõnul ei usu ta, et reostuse puhul oli see tahtlik tegu. Kütteõli kaks laiku ulatusid Naantali sadamast lõuna poole Ahvenamaad.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
31. March 2009, 11:59
Otsi:

Ava täpsem otsing