Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Automüüjate päästev õlekõrs on välisturg
Tänavu aasta alguses asutasid eestlased ja soomlased viimaste initsiatiivil osaühingu Auxxi, mille omanikud on 30% Keijo Harry Kalevi Lehtovuori, 30% Katrin Tõru, 20%, Toivo Reimo, 20% Soome ettevõte Auxxi OY. Eesmärk on vahendada autosid Rootsi suurde oksjoniportaali KVD. Mullu müüdi selle portaali vahendusel näiteks 15 000 Rootsi kasutatud autot.
Auxxi juhatuse liikme Antti Aru sõnul on praegu Eesti firma ainus klient SEB Liising. "Tahame süsteemi lähema kuu aja jooksul õlitatult tööle saada ja siis otsime uusi kliente," sõnas Aru. Esimesel oksjonil leidis välisomaniku umbes 30 SEB Liisingu autot. Aru sõnul on oksjonimüük sobilik just liisingufirmadele, kes on valmis kiiruse nimel soodsalt müüma. "Hinnasurve on tugev. Seda enam, et Eestis liisingusse tagasi tulevad autod on palju kehvemas seisus kui näiteks Rootsis," nentis Aru. Suurem osa esimesel oksjonil müüdud autodest liikus Rootsi ja Soome.
Liisingufirmad, kellele on kätte jäänud sadu võlglaste kasutatud autosid, otsivad tikutulega võimalikult suuri rahvusvahelisi partnereid. "Esimene pääsuke on meie koostöös Auxxi ja KVDga kirjas, aga kindlasti otsime veel partnereid," rääkis SEB Liisingu juhatuse esimees Indrek Julge. KVD portaali kasutab autode müügiks ka SEB emapank Rootsis.
Swedbanki liisingu juht Gunnar Toomemets teatas, et nende koostööpartnerid autode müümisel on pangasaladus. "Enamik meie sõidukitest müüakse siiski Eestis, ainult mõned üksikud on läinud Euroopasse," märkis ta.
Autoplatside omanikud peavad kasutatud autode eksportimist keeruliseks, kuna turg on uimane kogu Euroopas. "Ekspordi suurenemist pole viimasel ajal tunda, kuigi otsime välisturge. Vaikus on igal pool," nentis A2 Autowelt juht Raul Kivirand.
"Meil sõidukite eksport suurenenud ei ole. Kallimad automargid on praegu arenenud riikides soodsamadki kui Eestis," nentis Saksa Auto juht Toomas Kuusk. Müüdud on üksikuid autosid Soome ning juba pikemat aega väga odavaid ja vanu autosid Valgevenesse.
Kiviranna sõnul tekitab muret ka auto Eesti päritolu. "Saksamaa autoostjate jaoks on Eesti ikka veel kahtlane riik," märkis ta. Et kaup katki ei jääks, on määrav Euroopa edasimüüjale soodne hind.