Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ehk saame siiski geograafiat muuta, ja algab Eesti invasioon

    Kui me ütleme, et me ei saa geograafiat muuta, siis mõtleme veel. Me asume Euroopa perifeeria perifeerias. Siit on raske välja saada ja siia on raske pääseda.
    Aga me tahame olla kõvad eksportijad. Ja õigesti tahame. Ainult et kuhu eksportida? Ühele poole jääb ajalooliselt välja kujunenud Skandinaavia, mille turg on kaupa ja pakkujaid täis. Heal juhul õnnestub sinna teha allhanget.
    Muidugi ei pruugi see olla midagi vääritut ja teisejärgulist, sest ka allhange võib olla teadmistemahukas ja kõrge lisaväärtusega. Mitte pükste kokkuõmblemine, vaid keerukas keemiline või tehnoloogiline arendus. Ainult et tootele pannakse hoopis kellegi teise nimi.
    Teisele poole jääb Venemaa. Sinna müümisest pole ilus rääkida. Ja ega räägigi selles artiklis.
    Siis on meil Läti - ainuke turg, kuhu meie tootja oma kodumaise tootega julgelt läheb, asutab tütarfirma, võidab turgu, hävib koos sellega, kirub lätlasi. Kokkuvõttes pisike turg, kus pole suurt midagi kaotada ega võita. Leedus kordub see kõik üsna sarnase stsenaariumi järgi. Ja kõik. Kus siis on see turg, kuhu meie eksportööri oodatakse?
    Loogika ütleb, et mõtet on minna sellele turule, kus on potentsiaalselt suur kasv ja piisavalt potentsiaalseid kliente. Minnes oma brändiga vanasse Euroopasse, võib sissepääsupilet olla nii kallis, et sealt saadav tulu ei katagi seda kunagi. Ehkki maru uhkelt kõlab, kui ütled, et ekspordime Saksamaale.
    Seevastu kasvaval turul võib pisitasa peale hakata, low cost, low tech ja koos turuga kasvades saavutada mahud ja turuosa, millel oleks palju olulisem suurusjärk, marginaal ja mõju ettevõtte arenguvõimele.
    Ei ole võimalik olla innovaatiline, elades peost suhu. Sul peab olema ressurss üleval pidada arendusmeeskonda, kelle tegevus suuremalt jaolt ei too mingit tulu.
    Kus siis on see tõotatud maa? Jätame vahele hulga Kesk-Euroopa riike, kus turg ja ühiskond jõudsid välja kujuneda enne, kui meie sinna läksime.
    Vaadates Euroopa kaarti ja uurides majandusnäitajaid, selgub, et meist paar tuhat kilomeetrit lõuna pool on trobikond riike, kus areng ei ole veel jõudnud sellele tasemele, kus meie ennast arvame olevat. Meie kogemus, nii hea kui ka halb, võiks olla seal edukalt rakendatav.
    Rumeenia ja Bulgaaria on juba euroliidu liikmed. Terve rida endise Jugoslaavia riike on selles suunas teel. Piirkond on üle saamas lastehaigustest ja saavutab kindlasti peagi oma küpsuse. Ka viimane pessimist ennustab kümne aasta perspektiivis piirkonnale olulist kasvu.
    Mis siis ikkagi takistab meie eksportööril nendele turgudele sisenemast? Põhjused on järgmised.
    Esiteks, logistika. Kuna sellelt suunalt on Eestisse väga vähe importi, siis on transpordi hind näiteks Saksamaaga võrreldes umbes kahekordne. Kui sa ei alusta eksporti kohe täiskoormatega, mida reeglina ei juhtu, siis osakoormate saatmine on erakordselt kallis ja aeganõudev. Nii mõnigi uljas partner väsib enne, kui normaalne äri käima läheb, ehkki kõik muu võib olla fantastiline.
    Teiseks, mentaliteet. Seal ei valitse päris Vahemeremaadele omane minnalaskmine, aga mitte ka skandinaavialik pragmatism. Sellega on vaja harjuda, see vajab aega tundma õppimiseks.
    Kolmandaks, seadusandlik keskkond. Ehkki euroliidu liikmed, on neis riikides terve rida veidraid seadusi, mis takistavad normaalset äritegevust.
    Näiteks ei ole Rumeenias võimalik registreerida firmat teatud käibest alates, kui sel pole aadressi. Sel peab olema reaalne aadress, kus asuvad firma igapäevased dokumendid, et maksuamet saaks iga kell ootamatult tulla ja kontrollida. Mitte, et kontrolli peaks kartma, aga meil toimiv lihtne skeem - registreerime firma koju ja rendime kuskil pinna - seal ei toimi.
    Alates sellest, et ettevõtte koju registreerimisel peab olema kõigi naabrite nõusolek, isegi kui sul seal kunagi ühtegi klienti ei käi.
    Kuidas seda pundart lahti harutada? Maailmas ei ole haruldased riiklikud kaubandusesindused, mis osutavad logistika- ja tollimisteenust oma riigi ettevõtetele. Samuti võib sealt saada juriidilist abi. Seal töötavad kohalikud spetsialistid. Kinni maksavad selle loomulikult need ettevõtted, kes teenuseid kasutavad.
    Selline keskus aitaks korraldada logistikat, sest ühendaks erinevate eksportööride logistika, tunneks kohalikke olusid, annaks juriidilist nõu ja aitaks ka kommunikatsioonibarjääride ületamisel.
    Koos saavutataks mastaabiefekt, ettevõtted saaksid valutumalt probleeme lahendada ja vähendada oluliselt riske, mis on seotud uue turu hõivamisega. Võimalik oleks jagada näiteks raamatupidamis- ja sekretäriteenust ning rentida ruume, kus kohalik tütarfirma võiks alustada. Tegu oleks omamoodi inkubaatoriga, mis lisaks tööstustoodangu ekspordile aitaks ka teenuste eksporti.
    Kus see keskus võiks konkreetselt asuda? On n-ö suured riigid, nagu Rumeenia, Bulgaaria ja Serbia. Kõik oleksid pikas perspektiivis tohutu potentsiaaliga. Samas on suuremate riikidega see oht, et nad mõtlevad ainult enesekeskselt ja mitte nii väga ekspordist. Seetõttu võiks Horvaatia olla just selline väike ja paindlik piirkonnavallutaja, mille oluline eelis on ka võimalus kasutada nii maa- kui ka meretransporti.
    Me räägime miljarditest kroonidest ekspordi toetuseks, aga kuulda on väga vähe konkreetseid ideid. Enamasti puudutavad need pehmeid väärtusi, nagu ümberõpe või koolitus.
    Praegu on turg soodne, et mõõdukate kuludega soetada kinnisvara ja saada selline keskus tööle. Uue tõusu alguseks oleks kohad sisse seatud-söödetud ja Eesti innovatsioon või invasioon Balkanimaadesse võib alata.
    Äkki on siiski võimalik geograafiat muuta? Juhan Parts, vaidle vastu!
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.