Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soomes kehtestatud veokimaks ei ole transiiti Eestisse toonud
Kauppalehti teatel heidavad Soome transiidiettevõtjad oma valitsusele ette, nagu oleks veebruaris kehtestatud lisatasu enam kui 38tonniste Venemaalt pärit veokite kaubavoorid Eestisse suunanud, kuna siin sellist maksu pole.
"Seda nüüd küll öelda ei saa, et kaubasuund oleks Eestisse liikunud ja Soome veod rohkem meile tulnud," ütles Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni president Einar Vallbaum.
Tallinna Sadama avalike suhete juht Sven Ratassepp lükkas ümber Kauppalehti väite, nagu oleks Tallinna Sadama transiitliiklus jaanuarist märtsini tõusnud 79%. Eelmisel aastal võrreldes 2007. aastaga on kaubamaht ligi 20% vähenenud ning tänavu püsinud mullusega umbes samal tasemel, kinnitas ta.
Ka Eesti Raudtee avalike suhete juht Urmas Glase eitas, et kaup liigub Eesti kaudu. Ta viitas vedude 14protsendilisele kukkumisele võrreldes 2008 kolme esimese kuuga. Kaup on regioonis üleüldiselt kadunud, mitte liikunud uutesse transpordikanalitesse, lisas ta.
Soome transpordiministeeriumi kantsler Juhani Tervalan põhjendas aga väidetavat Eesti-suunaliste mahtude kasvu just sellega, et pronkssõduri mõjud on Eesti ja Vene suhetest kadunud.
"Pronkssõduri mõjuga pole sel kõigel mingit pistmist. Selle mõju kestab veel kaua ja seda kütab Vene sadamarahvas lisaks poliitikutele ka edasi, sest vaja ju oma sadamates tööd kindlustada," märkis transiidiekspert Raivo Vare.
Transiidi taastumise määrab Vare sõnul rahvusvahelise kriisi taandumise tempo. "Kui maailmamajandus hakkab taas tõusule pöörama, kasvab esmalt toorainevedu, mis Vene ekspordis - ja seega meie mõistes transiidis -, on suurima osakaaluga," selgitas ta.
Edasi tuleb meil oodata Venemaa impordi kasvu - hakatakse taas suuremal määral tarbima ja toormekspordiga teenitud rahaga kaupa sisse ostma ning kasvavad ka autodega veetavad kaubavood nii Eestis kui ka Venemaal. "Seni aga on tegu pigem vähenemisega. Ja seda 2010. aastalgi veel käesolevale lisaks," ütles Vare.
Eesti strateegiline suund on transiidi mitmekesistamine, et me ei piirduks vaid ida-lääne suunalise toorainega. Strateegia täitmisega on aga nagu lapse sünniga - see ei juhtu kohe. Oluliselt mõjutab selle strateegia elluviimist ka praegu maailmas valitsev majanduskriis.
Riigi ülesanne on hoida meie transiidisektorit konkurentsivõimelisena nii palju, kui riik sellesse sekkuda saab.